ژن درمانی ، کلید مبارزه با امراض ریوی

بر اساس گزارش جدیدی که در زمینه ژن درمانی توسط گروهی از پژوهشگران بریتانیائی منتشر شده است ، تعویض ژن های معیوب که عامل ایجاد کننده بیماری فیبروز کیستیک cystic fibrosis یا (CF) هستند ، می تواند عملکرد ریه ها را در این دسته از بیماران تقویت کند . این تحقیقات در دانشگاه ادینبورگ University of Edinburgh انجام شده است .

بیماری فیبروز کیستیک سبب ایجاد مخاط و خلط های ضخیمی در ریه افراد بیمار شده و به این ترتیب زمینه ابتلای به عفونت های سینه به طور مکرر در این گروه از بیماران فراهم می شود . بر اساس آمار های بین المللی ، بیش از 10 هزار نفر در بریتانیا و 90 هزار نفر در سراسر دنیا به این عارضه مبتلا هستند .

گفتنی است در درمان های آزمایشی انجام شده در این تحقیقات ، 136 بیمار که حداقل سن آن ها 12 سال بود ، به صورت ماهانه از داروهای جدید ، برای مدت زمان یک سال استفاده کردند . در این مطالعات پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ به همراه محققانی از چند موسسه پژوهشی و پزشکی دیگر مشارکت داشتند .

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که در عملکرد ریه افرادی که از داروهای فوق استفاده کرده اند ، تاثیرات مثبت و قابل تاملی به نسبت سایر افراد که از این دارو ها استفاده نکرده اند ، مشاهده می شود . این موضوع در حالی است که ژن عامل ایجاد کننده این بیماری که از طریق یک جهش ژنتکی سبب اختلال در عملکرد ریه ها شده و بیماری فیبروز کیستیک را پدید می اورد در سال 1989 میلادی کشف شده بود . این کشف مهم سبب گشوده شدن درهای جدیدی در درمان این ژن معیوب شده بود و در این روش درمانی جدید ، احتمال بهبود بیماران بسیار زیاد است . متاسفانه اگر چه درمان های پیشین سبب بهبود شرایط نسبی بیماران شده و امید به زندگی را در آن ها افزایش می داد ولی در این روش های قدیمی عمدتا به جای پرداختن به علت اصلی بیماری ، به عوارض و نشانه های آن پرداخته می شد .

لازم به توضیح است که پژوهشگران ارائه کننده این روش درمانی جدید و مبتنی بر ژن درمانی اعلام کرده اند : " اگرچه نشانه های بسیار امیدوار کننده ای در این روش درمانی مشاهده می شود ، ولی برای استفاده گسترده و بالینی این دارو باید آزمایش ها و پژوهش های بیشتری انجام شود . "

گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده در آن در اخرین شماره مجله علمی The Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است .