بزرگ ترین دره های منظورمه شمسی در مریخ

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، این شکاف استوایی عظیم موسوم به «والس مارینریس» 4023 متر طول دارد و حرکت درون این دره به طور تقریبی یک چهارم محیط سیاره را تشکیل می دهد. این دره تقریبا 10 برابر طولانی تر از دره های عظیم موجود در سیاره زمین و 3 برابر عمیق تر از دره آریزوناست.
تصاویر گرفته شده در مأموریت کاوشگر HiRISE ناسا (آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا) گرفته و به زمین ارسال شده است. در این پروژه، قدرتمندترین دوربین ها به مریخ فرستاده شده و از سال 2006 در مدار مریخ در حال فعالیت و چرخش است.

این کاوشگر توسط متخصصان آزمایشگاه ماه و سیاره دانشگاه آریزونا با هزینه 40 میلیون دلاری و با وزن 65 کیلوگرم ساخته شده است. پاسخ مریخ به این دره عظیم فراتر از یک ویژگی طبیعی قابل توجه در این سیاره است و علاوه بر آن بزرگ ترین کوه آتش فشانی المپوس هم در این سیاره وجود دارد که در مجاورت برآمدگی تارسیس قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، آنچه محققان به دنبال آن هستند، چگونگی تشکیل و شکل گیری این هاست اما تئوری مطرح شده بیانگر آن است که این کوه و دره ذاتا به یکدیگر متصل هستند و نمی توان آنها را دو پدیده جداگانه در نظر گرفت. طبق این تئوری، در سال های شکل گیری مریخ و میلیارد میلیارد سال اول، وجود ماگما در زیر پوسته مریخ متورم شدن و برآمدگی هایی را ایجاد کرده است.

این دلیل ممکن است علت به وجود آمدن کوه المپوس و همچنین دهانه وسیع دره «والس مارینریس» را توضیح دهد که در نتیجه فروپاشی پوسته سیاره پس از پاره شدن توسط ماگمای متلاشی شده بوده است. انسان تاکنون روی سطح مریخ پا نگذاشته اما مریخ نورد و کاوشگرهای زیادی را برای آشنایی بیشتر با این همسایه زمین به آن اعزام کرده است.
اسپیس ایکس، ناسا و دیگر آژانس های فضایی امیدوارند که با شناخت بیشتر این سیاره، بتوانند انسان را تا پایان این دهه به مریخ اعزام کنند.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا