کشف آنزیم رشد دهنده سلول های سرطانی

پژوهشگران موفق به کشف پروتئینی شده اند که به آنزیم ADAM17 اجازه می دهد تا مولکول ها را از سطح سلول های سرطانی حذف کرده و به رشد آن ها کمک کند .

این پروتئین تازه کشف شده ، پروتئین PACS-2 نام داشته که به انتقال آنزیم ADAM17 به داخل و خارج سلول کمک می کند . در صورتی که این پروتئین خنثی شود ، آنزیم ADAM17 کمتری به سطح سلول های سرطانی آمده و در روند رشد این سلول ها اختلال ایجاد می شود .  

قابل ذکر است که پیش از این  پژوهشگران و محققان با ساخت داروهای مختلف ، زمان بسیار طولانی را صرف خنثی کردن و محدود کردن آنزیم ADAM17 کرده اند تا بتوانند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند .

سارا دوبرنوسکی (Sarah Dombernowsky) از دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) دانمارک و از محققان این تیم پژوهشی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با اهمیت کشف جدید در رابطه با پروتئین و آنزیم فوق الذکر  اعلام کرد :  " پیش از این تلاش های بسیاری برای ایجاد دارویی برای مهار آنزیم ADAM17 انجام گرفته که متاسفانه مصرف آن ها  برای بیماران عوارض جانبی دارد چرا که آنزیم های مشابه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . در صورتی که بتوان دارویی ساخت که پروتئین PACS-2  با کمک آن مهار شود در نتیجه آنزیم ADAM17 مهار شده که در نهایت  این موضوع بر مهار رشد سلول های سرطانی اثر خواهد داشت . "   

با توجه به این موضوع و در پی انجام دور جدید تحقیقات ، پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ یک راه حل قابل پذیرش برای این مشکل پیدا کرده اند . بر اساس گزارش های منتشر شده ، آن ها در نظر دارند تا اثر این دارو  را روی موش های آزمایشگاهی مشاهده کرده و دریابند که  آیا با مهار پروتئین PACS-2 رشد سلول های سرطانی کند می شود یا نه . آن ها به امید اینکه این راه حل تبدیل به یک روش درمانی سرطان ها شود به کار خود ادامه می دهند .

در خاتمه قابل توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Nature Communications به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا