حل یک معمای بی نهایت

 نیم قرن پیش و بیش از ۲۰۰۰ سال پس از آنکه فلاسفه یونان باستان برای نخستین بار به درکی از اتم برسند معلوم شده بود که این عناصر اساسی ماده، از ذرات کوچک متشکل از الکترون های سبکی که دور از یک توده هسته مرکزی دوران می‌ چرخند تشکیل شده است.

در دوران پس از واقعه هیروشیما که قدرت انفجار هسته‌ای اتم ها آشکار شد درک ماهیت هسته اتم و نیروهای اسرارآمیزی که آن را مهار می ‌کند مرز جدیدی را در شناخت آن تعریف کرد. به گزارش سیناپرس،اینکه هسته اتم دارای ساختار هزارتوی خاص خود است از قبل واضح بود آنچه مایه شگفتی هسته اتم است، این است که هرچه دانشمندان از نگاه نزدیک تر به آن می ‌نگریستند پیچیدگی‌ های بیشتری نمایان می‌ شد و در ادامه این راز آلودگی، ذرات عجیبی مشابه آنچه که با رفتاری متفاوت در زمین نیز یافت می شد کشف شدند که در نتیجه اثبات پرتوهای کیهانی به اتمسفر فوقانی از آسمان به زمین می ریختند. کشف  اشکال غیر عادی از ماده در آزمایشگاه های متعدد که حتی به تصور دانشمندان هم نیامده بود درک کلی ما را از طبیعت متحول می کرد و هر نظریه مفسر آل می بایست توضیحی برای آنها داشته باشد.

 در این میان اگر می خواهید بدانید معمای بی نهایت چیست و درباره چه مواردی صحبت می‌کند و اینکه نظریه میدان کوانتومی و پژوهش در نظر عالم از کجا شروع می شود و احتمالاً تا جایی که پایانی ندارد به اتمام می رسد، کتاب معمای بی نهایت نوشته فرانک کلوز را بخوانید و شانس خود را درباره فهم نظریه کوانتومی امتحان کنید.

عنوان معمای بی نهایت در نگاه نخست به مانند یکی از آن بازیچه های چوبی می ماند که پس از چند دقیقه بازی از سر استیصال آن را به گوشه ای پرتاب می کنید اما معمای بی نهایت در عنوان این کتاب به یک شگفتی واقعی ریاضی معروف است که فیزیکدانان ذرات بنیادین را در نیمه اول قرن گذشته سردرگم کرده بود داستان اکنون از سوی فرانک کلوز فیزیکدان نظری سرشناس و نویسنده چیره‌ دست بازگو می ‌شود.

گفتنی است نیمه نخست این روایت شرح می دهد که چگونه توفت و دیگران کشفیات سرنوشت سازی را رقم زدند و چگونه این تحولات در موفقیت سال ۱۹۷۱ به اوج خود رسید پیشرفت های چشمگیری که پس از آن دوره تاریخی مهم به دست آمد موضوع فصل های بعدی خواهد بود. نویسنده با این هدف مسیری را دنبال می کند که از یک سخنرانی در جلسه فرعی کنفرانس آمستردام شروع و تا یک همکاری علمی بین المللی چندین میلیارد دلاری با امید یافتن پاسخ های قطعی درباره علم کوانتوم ادامه می‌یابد.

میان آنان که فکر می کردند نمی دانند چگونه باید معمای بی نهایت را برای نیروی ضعیف حل کرد می‌تواند عبدالسلام و سونگ دائو لی را نام برد اما کسی که واقعا آن را حل کرد خرارت توفت شاگرد مبرز ولتمن بود در سال ۱۹۷۱ توفت معلم خود را متقاعد کرد که واقعا موفق شده است دولت تصمیم گرفت شاگردش را که قبلا به استادی تمام عیار تبدیل شده بود به شکل پر شوری معرفی کند.

ماه ژوئن همان سال قرار شد یک کنفرانس جهانی مهم فیزیک در آمستردام برگزار شود. ولتمن فیزیکدان ارشد دانشگاه اوترخت مسئول سازماندهی مجموعه ای از سخنرانی ها در فیزیک نظری شده بود و از سلام دعوت کرده بود تا ایده‌های خود را در چگونگی معمای بینهایت مطرح کند.

فیزیکدان نظریه چینی آمریکایی سونگ هم قبلاً به همراه چنین یانگ برای نشان دادن اینکه دنیای پشت آینه اساساً با دنیای واقعی متفاوت است جایزه نوبل را برده بود. ظاهراً چیزی که در دنیای واقعی محصول واپاشی رادیواکتیو اتم هاست با یک پیچ اسرارآمیز زیر اتمی چپگرد کنترل می‌شود.

در کل اگر می خواهید بدانید دقیقا توفت به چه چیزهایی دست یافته است بهتر است کتاب معمای بینهایت را برای مطالعه آخر هفته خود انتخاب کنید. این اثر از سوی انتشارات مازیار راهی بازار کتاب شده است.

گزارش:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا