نقش مهم والدین در افسردگی نوجوانان

به گزارش سیناپرس، افراد افسرده معمولاً می‌ توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، نا امیدی، درماندگی، بی ‌ارزشی، شرمساری یا بی‌ قراری را تجربه کنند. تمامی کودکان در حال رشد به ‌طور طبیعی در مقاطعی با بحران‌ های احساسی مواجه می‌ شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می‌ شود. احتمال ابتلا به افسردگی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال  کم‌ توجهی‌-‌ بیش‌ فعالی، اختلال  یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله‌ جویانه بیشتر است.

باید توجه داشت که افسردگی در نوجوانان دختر بیشتر از پسران است اما خودکشی ناشی از افسردگی در پسران بیشتر از دختران دیده‌ شده است. بررسی برخی محققان نشان می ‌دهد که اقدام به خودکشی زنان هم بسیار بالاست اما مرگ ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است چرا که آن ‌ها راه‌ های مؤثرتری را انتخاب می‌ کنند. به گزارش سیناپرس،  علاوه بر آن زنان و دختران نوجوان تمایل بیشتری برای بحث در مورد افسردگی خود دارند در حالی‌ که مردان و پسران سعی می ‌کنند آن را از دیگران مخفی کنند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بسیار بالا بوده و خودکشی سومین عامل مرگ نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۹ ساله است.

چرا کودک من افسرده است؟

افسردگی می‌تواند ناشی از اختلال سندرم روانی افسردگی باشد یا در یک واکنش طبیعی نسبت به رویداد های زندگی مانند مرگ اطرافیان، اثرات بیماری ‌های بدنی یا عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها و درمان‌های پزشکی بروز کند. افسردگی در نوجوانان می ‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود بنابراین اگرچه بسیاری از نوجوانان به دلایل زیادی همچون سن بلوغ ، دمدمی ‌مزاج و اهل جروبحث شوند اما غم و اندوه و یا تحریک ‌پذیری طولانی ‌مدت برای نوجوانان طبیعی نیست. ناخشنودی، پرخاشگری، رفتار های پرخطر و مصرف مواد مخدر می‌ تواند علائم افسردگی باشد و اگر ناخشنودی بیشتر از دو هفته طول بکشد ممکن است نشانه ‌ای از بروز افسردگی باشد. اختلال دوقطبی نیز یکی دیگر از اختلالات خلقی است که منجر به افسردگی می ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، این بیماری می‌ تواند ناشی از برخی بیماری‌ های عفونی، کمبود های تغذیه‌ ای، شرایط عصبی و مشکلات فیزیولوژیکی، بیماری آدیسون، سندرم کوشینگ، کم‌ کاری تیروئید، بیماری پارکینسون، درد مزمن، بیماری لایم، ام اس، سکته مغزی، دیابت و سرطان باشد.

 مصرف برخی داروها در دوران درمان برخی بیماری ‌ها، می ‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود و باید گفت معمولا درمان هایی با افسردگی مرتبط هستند که شامل اینترفرون تراپی، متابلاکرها، داروهای ایزوترتینوئین، دارو های ضد تشنج، ضد میگرن، ضد بارداری، ضد روان‌ پریشی و عوامل هورمونی می ‌شود. همچنین استرس شدید، تروما و سابقه‌ خانوادگی نیز از جمله اختلالاتی هستند که احتمال بروز افسردگی را در سنین پایین افزایش می‌ دهند.

علائم افسردگی کودکان را بشناسیم

کودکان و نوجوانان افسرده ممکن است اشتیاق خود در انجام فعالیت‌ هایی که زمانی برایشان لذت ‌بخش بوده از دست بدهند. بی‌ میلی به غذا و کم ‌اشتها شدن، عدم تمرکز، اختلال در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌ گیری، فکر کردن به خود کشی، اقدام به  خود کشی، بی ‌خوابی، خواب بیش ‌از حد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی یا کاهش انرژی بدن می‌ توانند نشانه‌ هایی از ابتلا به افسردگی باشند. غمگین و عصبانی بودن،  افت ناگهانی نمرات در مدرسه و بد خلقی با  دیگران، حتی با دوستان نزدیک نشانه ‌هایی است که بیشتر در نوجوانان افسرده دیده می ‌شود.

پیشگیری و درمان افسردگی در نوجوانان

پاسخگویی به پرسشنامه‌ های افسردگی کودکان و نوجوانان از سوی یک ارائه ‌کننده خدمات درمانی می ‌تواند برای کمک در تشخیص و ارزیابی افسردگی و شدت آن مفید باشد. روان‌ پزشک در صورت لزوم با توجه به‌ شدت بیماری در نوجوان و علائم آن، داروهای لازم را تجویز می‌کند؛ بنابراین شناخت علائم افسردگی نقش به سزایی در پیشگیری از افزایش وخامت و درمان این بیماری دارد.

ورزش کردن به ‌طور منظم و با شدت متوسط می ‌تواند علائم افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط کاهش داده و بهبود ببخشد. اگر این ورزش با یک گروه و یا یک دوست خوب ‌صورت گیرد می‌ تواند حمایت اجتماعی را نیز برای فرد در برداشته و اثر بهبودی را بیشتر سازد.

از سوی دیگر مصرف مواد مخدر، آرام‌ بخش‌ها، نوشیدنی‌ های الکلی، مخدرها، محرک‌ ها، روان ‌گردان ‌ها و مواد استنشاقی موجب تشدید افسردگی می‌ شوند بنابراین باید از مصرف آن‌ ها جلوگیری کرد.

کنترل استرس در جهت افزایش انعطاف‌ پذیری و تقویت عزت ‌نفس، ارتباط با دوستان و خانواده و ورزش می‌ توانند عواملی کمک ‌کننده در جلوگیری از بروز افسردگی باشند؛ اما در صورت ابتلا به این بیماری نیز درمان می‌تواند خود عاملی مهم در پیشگیری از بدتر شدن افسردگی به‌حساب آید. پس از درمان برنامه‌ های بلندمدت و ثابت و رعایت نکات ذکرشده می‌ تواند از بازگشت علائم و نشانه ‌های افسردگی پیشگیری کند.

باورهای غلط در مورد افسردگی

افسردگی بیماری نیست و تنها یک اندوه یا ضعف شخصیتی است: بسیاری از افراد به‌ اشتباه تصور می ‌کنند افسردگی بیماری نیست اما از منظر علمی ، افسردگی یک اختلال پیچیده‌ روحی است که زمینه‌های اجتماعی، روانی و بیولوژیکی دارد.

افسردگی در نوجوانان نتیجه‌ شرایط ناراحت‌کننده در زندگی آن ‌ها است: بسیاری از افراد در طول زندگی خود افکار ناراحت‌ کننده یا ناراحتی و غم را تجربه می‌ کنند اما افسردگی همیشه به دلیل رویداد های بد زندگی ایجاد نمی ‌شود. گاهی اوقات تغییر شرایط زندگی یا اختلالات هورمونی می تواند موجب افسردگی در نوجوانان شود.

اگر والدین‌ افسردگی داشته باشند نوجوانان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند: این باور اشتباه است اگرچه سابقه‌ افسردگی در خانواده‌ احتمال بروز آن را شدت می‌ بخشد اما افسردگی به طور کلی دلیل ارثی نداشته و مسری نیست.به گزارش سیناپرس، البته واضح است که اگر مادر یا پدری در خانواده دچار افسردگی شوند شرایط روحی آن‌ ها در سطح خانواده تأثیر خواهد داشت و امکان بروز علائم افسردگی در افراد خانواده را بالا خواهد برد.

صحبت درباره افسردگی، آن را تشدید می‌کند: برخی تصور می‌ کنند صحبت از احساسات مخرب و بد شدت آن را بیشتر کرده و بیمار را روی تجربیات منفی ‌اش در زندگی، متمرکزتر می‌کند، این باور کاملاً نادرست است. واقعیت این است که صحبت در مورد احساسات‌ با یک شنونده‌ قابل ‌اعتماد و حامی که اهل قضاوت نیست، می ‌تواند به ‌ویژه برای نوجوانان سودمند باشد.

گزارش: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا