تفکر، بنیان اصلی هر پژوهش است

دکتر فریبا میراج، مدیر واحد تحقیق و توسعه و امور بین ‌الملل صندوق کارآفرینی امید در گفتگو با سیناپرس درباره اهمیت طرح هایی که مبنای پژوهشی دارند، گفت: در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشوری محسوب می‌شود. به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار‌ها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود.

میراج با اشاره به دسته بندی پژوهش‌ ها گفت: از نظر دسته بندی، پژوهش ها به دو دسته عمده تقسیم بندی می شوند. پژوهشهای بنیادی، پژوهش های کاربردی. صندوق کارآفرینی امید توجه ویژه ای به پژوهشهای کاربردی دارد.

وی افزود: در برخی مواقع پژوهش های کاربردی رویکرد توسعه ای هم می گیرند، شاید وجه تمایز پژوهش کاربردی و توسعه ای را در اجرای اهداف باشد. پژوهش کاربردی ما را به یک مدل و الگو می‌رساند اما پژوهش های  توسعه ای ما را در  اجرای گام به گام مدل کمک می کند، به گونه ای که یک برنامه عملیاتی را مرحله به مرحله انجام داده تا به سرانجام برسانیم. به طور معمول پژوهش های ما از نوع کاربردی و بعضاً توسعه ای است. گفتنی است، در بررسی طرح های پژوهشی باید ببینیم چگونه پژوهش ها می توانند مسیر ثروت آفرینی را هموار کنند.

میراج تاکید کرد: حیطه فعالیت صندوق کارآفرینی امید،  اعطای تسهیلات با هدف ایجاد و توسعه اشتغال پایدار است. پژوهش های کاربردی که معمولا بخشی از یک طرح کسب و کار مانند نقشه راه یک طرح استارتاپی یا دانش‌بنیان است، با نگاه جدی تری آن ها را بررسی می کنیم. معمولا این طرح ها در زمینه های مختلف کسب و کارهای فناورانه یا غیر فناورانه نوشته شده اند؛ به همین دلیل بخشی از هزینه به طرح ها هزینه تحقیقات کاربردی اختصاص می یابد.

وی افزود: اتفاقاً دلگرم و مطمئن می شویم وقتی طرح های کسب و کارهای فناورانه و نوین بر اساس پژوهشی قوی ارائه می ‌شود و با حمایت صندوق کارآفرینی امید به مرحله اجرا در می آیند. به اعتقاد من طرح های توسعه ای که خروجی یک طرح پژوهشی کاربردی خوب  هستند می‌توانند پایداری کسب و کار و اشتغال را به دنبال داشته باشند اینگونه طرح ها، طرح های قابل قبولی برای صندوق کارآفرینی امید  جهت اعطای تسهیلات به شمار می روند.

به گفته میراج، اگر طرحی به این مجموعه برسد کند که فاقد مبنای پژوهشی استاندارد باشد، یعنی چندان واقع بینانه و منطبق با اصول علمی حاکم نباشد و صرفا برای دریافت و جذب منابع آمده طراحی شده باشد، به طور سیستماتیک از لیست تخصیص تسهیلات خارج می شود.

مدیر واحد تحقیق و توسعه و امور بین ‌الملل صندوق کارآفرینی امید، گفت: شناخت نیازهای مخاطبان و برطرف کردن آن مهمترین مولفه در طرح هایی است که ما تلاش می کنیم آن ها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شاخصه اشتغال زایی طرح ها گفت: چون این مجموعه یک نهاد توسعه ای است تقریباً نزدیک به نود درصد پرداخت های این مجموعه در زمینه ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارو پایداری شغل  بوده است.

میراج تاکید کرد: بنابراین ایجاد اشتغال، توسعه کسب و کار و پایداری شغل جزو مواردی است که همیشه به آن توجه داشته ایم.

این کارشناس با اشاره به استاندردهای مورد پذیرش در طرح ها گفت: از فاکتورهای مهم مورد نظر در طرح های پژوهشی این است که چقدر قابلیت حل مشکل ،بهبود وضع موجود ، قابلیت تبدیل ایده به کسب و کار و در نهایت درآمد زایی را دارد. به همین دلیل طرح ها هم از جهت کسب و کاری سنجیده می شود و هم از منظر مالی و جریان های درآمدی و سودآوری.  

میراج افزود: تمرکز داشتن طرح ها به بازار هدف یکی دیگر از الزاماتی است که ما  برای پذیرش یک طرح پژوهشی به آن ها توجه می کنیم. برای مثال، استارتاپ ها باید رقبای خود را شناخته و بازار هدف را  به خوبی تحلیل کنند و این ارزیابی ها جز لاینفک یک طرح است. چرا که فرد باید بازار هدف خود را بشناسد و سهم خود را از این بازار پیش بینی کند . در این شرایط است که صندوق تسهیلات درخواستی آنان را بررسی و شرایط اعطا را برایشان فراهم می نماید.

مدیر واحد تحقیق و توسعه و امور بین ‌الملل صندوق کارآفرینی امید درباره همکاری با دیگر موسسات برای پیشبرد اهداف کارآفرینی گفت: با توجه به اینکه فضای کسب و کار کشور تغییر کرده است و رویکرد فناورانه به خود گرفته است، ما در برنامه کاری خود ارتباط با شتاب دهنده ها و مراکز پژوهش و فناوری را قرار داده ایم تا در این زمینه بستری را برای شناسایی طرح های خوب فراهم کنیم و با حمایت کافی و  به موقع از این طرح ها گامی موثر در پیشبرد اهداف صندوق کارآفرینی امید برداریم.  

به گفته میراج، از آنجایی که ۹۹ درصد طرح‌های با  ایده‌های خلاقانه از دل دانشگاه ها بیرون می آید، تلاش ما بر این اساس است که از طریق شتاب دهنده ها و مراکز رشد و پژوهش و فناوری دانشگاه ها طرح های ایده ‌آل را شناسایی کنیم و با اعطای تسهیلات یا سرمایه گذاری از جوانان خلاق حمایت و آنان را در ایجاد کسب و کاری پر رونق یاری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید گفت اساسی ‌ترین مبنای پژوهش ها تفکر است؛ بنابراین پژوهشی موفق است که تفکر قوی در پس آن نهفته باشد. طرح هایی که بر مبنای پژوهشی قوی ارائه می گردند هم از نظر سودآوری و هم از نظر پایداری شغلی قابل اتکاتر هستند.

گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا