بررسی وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در نشست ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری

وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور و چالش ها و الزامات آن در اولین نشست تخصصی ستاد اقتصاد علم، فناوری و نوآوری با حضور رییس دفتر صنایع نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مدیر نظارت صندوق های پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرعامل شرکت فرابورس ایران بررسی شد.

به گزارش ایرنا از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، معاون سازمان فناوری ارتباطات ایران در این نشست در مورد تاریخچه سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران ازجمله نحوه مجوز گرفتن شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و چگونگی کاهش خطر سرمایه گذاری این شرکت ها مطالبی را ارایه کرد.

خسرو سلجوقی همچنین به فرهنگ سازی در مورد سرمایه گذاری خطرپذیر در جامعه اشاره کرد و افزود: نیاز به فرهنگ سازی در این خصوص باید از چند کانال مختلف صورت گیرد تا بتوان روی دانش و نگرش و رفتار فردی و گروهی افراد جامعه تاثیر گذاشت. در این راستا همکاری رسانه های جمعی می تواند کمک ارزنده ای باشد.

دکتر علیزاده رییس دفتر صنایع نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور گفت: قانون جامع vc در مجلس مطرح است اما تا به امروز هیچگونه پیشنهاد قابل توجه در این خصوص نداشته ایم.

وی افزود: در خصوص انجمن های vc جلسه ای برگزار کردیم و در آن جلسه چالش ها و موانع صندوق های نوآوری غیردولتی مورد بررسی قرار گرفت تا شاید بتوان این موانع را برطرف کرد.

علیزاده خاطرنشان کرد: قصد تدوین قانون جدید در این زمینه را نداریم بلکه می خواهیم با سازماندهی قوانین موجود به بهترین شکل از آن بهره ببریم.

وی با بیان اینکه در قانون تجارت کشور، چابکی و سرعت لازم در سرمایه گذاری خطرپذیر وجود ندارد، تصویر کلی از نیازها و خلاهای قانونی در توسعه صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر از جمله طراحی ساختار و اساسنامه صندوق ها، تعیین نهاد ناظر و مجوزدهی و تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه کرد.

در ادامه دکتر مهدی کنعانی، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تشریح مدل های خروج سرمایه گذاران خطرپذیر ایرانی پرداخت.

وی در مورد استراتژی های خروج سرمایه گذاری خطرپذیر به مهمترین استراتژی های خروج، بهترین استراتژی از منظر کارآفرینان و ساده ترین روش برای سرمایه گذاران اشاره کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.

مهرداد امانی اقدم، دبیر انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر در ادامه این جلسه وضعیت عملکرد مالی نهادها و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران را در غالب گزارشی تشریح کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا