مبتلایان به خروپف و آپنه بخوانند

دستگاه RF یا رادیوفرکانسی با ایجاد امواج رادیویی سبب تغییرات در بافت های بدن می شود. این امواج شبیه امواجی هستند که در سونوگرافی نیز به کار می رود. نوع، شدت و طول موج خاصی در این دستگاه استفاده می شود که علاوه بر نداشتن عوارض، استفاده های درمانی نیز دارد. 

دکتر ابراهیم رزم پا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:در حال حاضر خروپف و خُرخُر، آپنه ، چسبندگی داخل بینی و شاخ های بزرگ بینی به صورت سرپایی و با استفاده از RF قابل درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از لیزر برای درمان خُرخُر، بیمار باید بیهوش و نیازمند مراقبت های خاص است، افزود: هزینه بالا، عوارض و ریسک بالا از جمله دلایلی است که ترجیح می دهیم از لیزر برای درمان این بیماری استفاده محدود کنیم.
وی ادامه داد:درسال های گذشته برای درمان این عارضه بیشتر از لیزر استفاده می شد اما با ورود دستگاه RF که هم ارزان تر و هم ریسک پایین تری دارد از این روش درمانی استفاده بیشتری می شود.

رزم پاد، انحراف بینی، پولیپ، بزرگی لوزه ها و شاخک های بینی را از جمله دلایل خُرخُر اعلام کرد و گفت: علت صدا و یا خروپف، ارتعاش قسمت کام نرم، زبان کوچک و یا بافت های نرم اطراف حلق است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضافه وزن، چاقی و سن بالا را از مهمترین دلایل ایجاد خُرخُر و آپنه هنگام خواب اعلام کرد.
این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه برای رفع خُرخُر مقداری از بافت های اطراف حلق برداشته می شود، گفت:کسانی که گرفتار این مشکل هستند مقداری از حلق آنان با انجام جراحی اوولو پالاتو پلاستی گشاد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای برخی از خُرخُرها لازم نیست از لیزر یا RF استفاده کنیم، گفت: اگر علت خُرخُر انحراف بینی باشد می توان با جراحی این مشکل را برطرف کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در صورتیکه علت این عارضه، شاخک های بینی بزرگ باشد این مشکل را می توان با RF کوچک و این مشکل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از آپنه های انسدادی منشاء مغزی دارند گفت: در مواردی که ناشی از اختلالات مغزی است عمل جراحی به بیمار کمکی نمی کند اما اگر این عارضه در اثر عوامل محیطی یا گرفتگی باشد قابل اصلاح است.

رزم پاد، لیزر را ابزاری خوب و مفیدی برای برخی از بیماری های گوش، حلق و بینی دانست و گفت: بهترین کاربرد لیزر برای درمان ضایعات خوش خیم و پولیپ حنجره است و درمان برخی بیماری های گوش مانند اتواسکلروز (چسبندگی استخوان گوش) و ضایعات خوش خیم پوست به صورت محدود استفاده می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا