چای و قهوه خستگی را برطرف می کند

یکی از موضوعاتی که بیشتر مردم آن را تجربه کرده و به آن باور دارند، بحث رفع خستگی با مصرف چای و قهوه است.در این گزارش به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا چای قهوه واقعا باعث رفع خستگی می شوند یا خیر؟

به گزارش سیناپرس،در حقیقت جدا از عطر و طعم چای و قهوه که آنها را در میان دوستدارانشان محبوب ساخته، خاصیت محرکی آنها است که مردم را به مصر آنها ترغیب می کند. این گیاهان غنی از کافئین، ماده دارویی تاثیر گذار روی اعصاب و روان هستند که جزء داورهای محرک بوده و از خواب یا احساس خواب آلودگی جلوگیری می کند. این ماده، یک پودر سفید و کریستالی است که توسط گیاهان تولید می شود تا از آنها در برابر حمله حشرات محافظت کند.

تحقیقات نشان می دهد که بهترین میزان مصرف قهوه در طول روز بین دو تا پنج فنجان است و مصرف بیش از پنج فنجان باعث کاهش فواید آن می شود. نوشیدن قهوه در طول شب نیز باعث بی خوابی می شود که در صورت تداوم، سلامتی فرد را به خطر خواهد انداخت.

کافئین پرمصرف ‌ترین ماده دارویی با خاصیت محرکی در میان انسان‌ها به حساب می آید که در گیاهانی چون قهوه، کاکائو، کولا و چای وجود دارد و تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به ‌طور روزانه به واسطه مصرف این محصولات از آن استفاده می ‌کنند. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم ‌ترین تاثیرات مصرف محصولات کافئین دار است. این تاثیرات در قهوه بیشتر از چای است چرا که کافئین آن نیز نسبت به چای بیشتر است.

به گزارش سیناپرس، یک بررسی گسترده از تحقیقات انجام شده در رابطه با قهوه و سلامتی که بیش از ۲۲۰ پژوهش را در بر می گیرد، نشان می دهد که احتمالاً قهوه به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات ضد التهابی به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. نوشیدن قهوه همچنین با میزان کمتری از بیماری آلزایمر و پارکینسون همراه است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که بهترین میزان مصرف قهوه در طول روز بین دو تا پنج فنجان است و مصرف بیش از پنج فنجان باعث کاهش فواید آن می شود. نوشیدن قهوه در طول شب نیز باعث بی خوابی می شود که در صورت تداوم، سلامتی فرد را به خطر خواهد انداخت.

در ضمن قهوه تازه دم کرده از کافئین بیشتری برخوردار است و میزان کافئین قهوه مانده تا ۴۰ میلی گرم کاهش پیدا می کند در حالی که یک فنجان قهوه فوری حاوی ۶۰ تا ۸۰ میلی گرم کافئین بوده و قهوه تازه دم شده حاوی ۶۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین است.

مصرف قهوه زیاد برای زنان باردار اصلا توصیه نمی شود زیرا آنها را با خطر سقط جنین و یا تولد نوزاد نارس مواجه خواهد کرد.به گزارش سیناپرس، گفتنی است تاثیرات بر طرف کردن خستگی و ایجاد بی خوابی مصرف محصولاتی مانند چای و قهوه در افراد مختلف متفاوت است. اثر کافئین از دو تا ۱۲ ساعت در بدن باقی می ماند و تا حد زیادی به ژنتیک و آنزیم کبدی به نام CYP1A2 بستگی دارد.

محققان اعلام کرده اند که مصرق قهوه پیش از ورزش صبحگاهی می تواند مقاومت بدنی افراد را نسبت به تمرینات افزایش داده و علائم خستگی را در آنان کاهش دهد. شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله پزشکی انگلیس (British Medical) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

مترجم:مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا