تولید علم بدون عمل بیفایده است

اما جديدترين آمارها، حكايت مي‌كند كه محققان ايراني از مرز توليد يك درصد مستندات علمي جهان در تعداد كل توليدات علمي نمايه شده در موسسه اطلاعات علمي (ISI) در سال 2009 گذشته‌اند.

روز گذشته معاون پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس اعلام كرد، محققان كشورمان با توليد 20 هزار و 228 مستند علمي در سال 2009 ميلادي و با 2 پله صعود نسبت به سال 2008 در جايگاه بيست و دوم بين 55 كشور اول توليدكننده علم جهان قرار گرفته‌اند و به اين ترتيب به جمع توليدكنندگان عمده علم در جهان پيوسته‌اند. اين خبر كه به نقل از دكتر يعقوب فتح‌اللهي منتشر شده، موجب شد برخي خبرگزاري‌ها از آن به عنوان سرفصلي تاريخي در رنسانس علمي سال‌هاي اخير كشورمان ياد كنند. اما اين نقطه عطف در حالي مورد توجه قرار گرفته كه توليد علم داراي 2 شاخص كلي تعداد مقالات علمي و پژوهشي و دستاوردهاي بين‌المللي و نيز ميزان اثربخشي مقالات در جهان علم است كه با دستيابي به اين دو شاخص تا حدود زيادي مي‌توان به ميزان توليد علم يك كشور پي برد. كارشناسان معتقدند صرفا چاپ مقاله در نشريات به معناي توليد علم نيست.

در واقع، قرارگرفتن كشورهاي پيشرفته در مسير توسعه به سبب بهره‌گيري از پژوهش‌ها و تحقيقات علمي ميسر شده است، حال آن‌كه ايران در بسياري موارد تنها يك گام از 2 گام توليد علم و بهره‌وري از آن را برداشته است كما اين‌كه پيش از اين هم بسياري از صاحبنظران علم كشور به اين مورد اشاره كرده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي اشاره كرد كه بارها گفته است با رساندن 8000 مقاله به 16 هزار مقاله، علم در كشور توسعه نمي‌يابد و درج مقاله در مجلات درجه 2 وISI 3 بدون دست يافتن به علم، نشانه توسعه نيست و صرف چاپ مقاله در نشريات، گذشته از لزوم اهميت دادن به ارتقاي جايگاه كشور، نبايد هدف غايي پنداشته شود. در واقع توجه به چاپ مقالات در مجلات بين‌الملليISI و بهره‌مندي از آن خوب است اما نه به عنوان مقصود نهايي زيرا نمي‌توان همه چيز را با آن سنجيد و مقايسه كرد. حالا كه دانشمندان و محققان ايران، عزم خويش را براي به پرواز درآوردن وطن در آسمان جهاني علم و انديشه جزم كرده‌اند، خوب است بهره‌گيري از اين طرح‌ها نيز به صورت جدي دنبال شود، زيرا تنها باوجود و حركت هر دو بال امكان پرواز فراهم خواهد شد.

گزارش از بهاره صفوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا