سگ هایی که کرونا را بو می کشند

چند ماهی است که در بعضی از فرودگاه های دنیا از سگ ها برای ردیابی مبتلایان به کووید- 19 استفاده می شود. محققان دانشکده ملی دامپزشکی آلفورت فرانسه به طور اختصاصی 6 سگ را تحت آموزش قرار داده اند تا با بو کردن چیزهای مختلف و بازآموزی آنها بتوانند ویروس کرونا را شناسایی کنند.
پیش از این هم به دلیل حساسیت بویایی بسیار قوی سگ ها، از آنها برای شناسایی موادمخدر، مواد منفجره استفاده می شود و حتی تشخیص سرطان روده بزرگ را هم با موفقیت انجام داده اند.
به گزارش دیلی میل، گروهی از دانشمندان فرانسوی اعلام کرده اند که این حیوان می تواند با شناسایی دقیق مبتلایان به کووید- 19 به حفظ جان مبتلایان کمک کند. آنها قادرند از هر 100 نفر، 75 مبتلا به کرونا را شناسایی کنند. در ماه های گذشته، استفاده از سگ ها به طور آزمایشی در کشورهایی چون امارات، لبنان، فنلاند و استرالیا آغاز شد.
به گزارش سیناپرس،سگ ها در فرودگاه ها، مسافرانی را که قصد مسافرت از طریق هوایی داشتند، کنترل می کردند تا بتوانند موارد مشکوک یا مبتلا را شناسایی کنند تا از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری کنند.به گزارش سیناپرس،  اما محققان به دنبال آن بودند که با قطعیت اثبات کنند این حیوان می تواند ویروس کرونا را شناسایی کند و بتوان در قسمت های مختلف دنیا و بدون استفاده از زیرساخت های پیچیده و انجام تست های گران قیمت، این بیماری را تشخیص داد.
در حال حاضر، با توجه به قطعیتی که محققان درباره این موضوع پیدا کرده اند، بو کشیدن عرق زیربغل توسط سگ ها می تواند جایگزین مناسب و دقیقی برای تست نمونه مخاط حلق و بینی باشد که عملی تهاجمی به شمار می رود. به گفته محققان، سگ ها می توانند افراد زیادی را در محیطی کوچک و در یک زمان با دقت بالایی شناسایی کنند.
امارات جزء کشورهایی است که استفاده از سگ ها به طور گسترده در حال انجام است به طوری که در سه فرودگاه بین المللی از سگ ها برای شناسایی بیماران استفاده می کنند و قرار است سگ هایی را هم به روستاها اعزام کنند تا مبتلایان و افرادی را که در معرض ویروس قرار گرفته اند، شناسایی کنند.
محققان برای انجام این کار، سوابی را در زیربغل افراد قرار می دهند و بعد از آغشته شدن با عرق زیربغل، آن را جلوی بینی سگ ها می گیرند و سگ می تواند وجود یا عدم وجود ویروس را تشخیص دهد.

مترجم:ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا