بودجه آموزشی سال آینده با مشکلاتی مواجه می شود

اتفاقی که با واکنش محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی همراه شد و وی نیز در جلسه تحویل  کلیات بودجه حضور پیدا نکرد.واکنش نمایندگان مجلس یازدهم و برخی اظهار نظرها در این زمینه نیز بیانگر این است که احتمال رد شدن کلیات بودجه سال آینده به دلیل نادیده گرفتن برخی واقعیت های موجود جامعه وجود دارد.

با این وجود آنچه در این زمینه مهم است، وضعیت بودجه آموزشی کشور در سال آینده است. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع سیناپرس با مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت   گوی اختصاصی کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خبرنگارسیناپرس گفت: کلیات بودجه سال1400 به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که هنوز مورد بررسی جدی نمایندگان قرار نگرفته است. آنچه تاکنون برای ما در زمینه آموزش و تحقیقات مشخص شده این است که بودجه آموزشی کشور نیز مانند سایر بخش ها با خوش بینی طراحی شده است.چالش کنونی ما این است که اگر اعتبار لازم نیز در این زمینه وجود داشته باشد شرایط برای تخصیص بودجه به مراکز علمی و آموزشی کشور با مشکلاتی همراه خواهد بود.

ویس کرمی ادامه داد:بودجه آموزشی سال آینده با تورم موجود و شرایط نامناسب اقتصادی کشور همخوانی ندارد.به همین دلیل در سال آینده ما با مشکلات معتددی در این زمینه مواجه خواهیم بود.

وی افزود: هنوز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صورت تخصصی روی بودجه سال آینده کار نکرده است. با این وجود با مطالعه کلیات این بودجه می توان این پیش بینی را انجام داد که احتمال اینکه کلیات بودجه سال آینده در مجلس رد شود نیز وجود دارد.البته اعضای کمیسیون به عنوان نماینده مردم موظف هستند از فرهنگ و آموزش کشور دفاع کنند و دراین زمینه هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

بودجه آموزشی کشور نیز مانند سایر بخش ها با خوش بینی طراحی شده است.چالش کنونی ما این است که اگر اعتبار لازم نیز در این زمینه وجود داشته باشد شرایط برای تخصیص بودجه به مراکز علمی و آموزشی کشور با مشکلاتی همراه خواهد بود

 نماینده مردم خرم آباد در مجلس یازدهم تصریح کرد:بودجه سال آینده با رویکرد رفع تحریم ها بسته شده است. این در حالی است که هنوز در این زمینه ابهامات زیادی وجود دارد و مشخص نیست تحریم ها به چه صورت و در چه زمانی برداشته خواهد شد. در بودجه سال آینده فروش نفت کشور در حدود دو نیم میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این در حالی است که تحقق این موضوع با چالش های زیادی مواجه خواهد بود و نمی توان آن را قطعی در نظر گرفت.به همین دلیل بودجه آموزشی سال آینده با مشکلات مهمی مواجه خواهد شد.

به گزارش سیناپرس؛  در بودجه سال آینده بودجه ستاد وزارت آموزش و پرورش در بخش اعتبارات هزینه‌ای 481 میلیارد و 31 میلیون و 400 هزار تومان و در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای 129 میلیارد و 500 میلیون تومان است و براین اساس بودجه وزارت آموزش در قالب 25 ردیف  از (ردیف 127500 تا 128000) معادل 111 هزار و 106 میلیارد تومان که اعتبارات هزینه‌ای معادل 105 هزار و 997 میلیارد تومان و اعتبارات سرمایه‌‌ای 5 هزار و  108 میلیارد تومان است  که 89 هزار میلیارد تومان نیز به آموزش و پرورش استان‌ها اختصاص یافته است.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا