ماسک را نصفه نزنید

برخی از افراد به دلایل مختلف از جمله سخت شدن تنفس، ترجیح می دهند از ماسک ها به طوری استفاده کنند که تنها دهانشان پوشیده شود و از پوشاندن بینی توسط ماسک خودداری می کنند.

محققان هشدار می دهند که این طرز استفاده از ماسک درست نیست؛ چرا که بینی در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ بسیار آسیب پذیر است.

از آن جهت که ویروس کرونای جدید نه تنها دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) نیز تأثیر می گذارد، در نتیجه علائم عصبی مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد، خستگی و حالت تهوع در فرد بروز می کند.

برای جلوگیری از شیوع کرونا، استفاده از ماسک در مکان های عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است اما در صورت استفاده صحیح از ماسک ها که هم بینی و هم دهان را بپوشاند، می تواند موثر باشد به این معنا که اگر ماسک فقط دهان فرد را بپوشاند، می تواند باعث آلوده شدن وی به ویروس کرونا شده و ممکن است این ویروس از طریق بینی وارد مغز فرد شود که این موضوع خطراتی دوچندان را در بر خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس ، پیش از این دانشمندان و محققان، ویروس کرونا را در مغز و مایع مغزی- نخاعی مشاهده کردند اما تاکنون مشخص نبوده است که این ویروس ها از چه طریقی وارد مغز می شوند. با انجام تحقیقات جدید و نتایج آن مشخص شده است که در صورت استفاده نادرست از ماسک و نپوشاندن دهان و بینی به طور کامل، ویروس کرونا می تواند به آسانی وارد بینی شده و از این طریق به مغز راه پیدا کند.

از آن جهت که ویروس کرونای جدید نه تنها دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) نیز تأثیر می گذارد، در نتیجه علائم عصبی مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد، خستگی و حالت تهوع در فرد بروز می کند.

محققان آلمانی، بخش فوقانی گلو که به حفره بینی متصل می شود را مسیر راه یابی ویروس کرونای جدید می دانند. آنها حضور RNA ویروسی کرونای سارس ۲ و پروتئین اسپایک را در مناطق مختلف مغز از جمله نازوفارنکس تشخیص داده اند. به گزارش سیناپرس، این محققان بالاترین سطح RNA ویروسی را در غشای مخاطی بویایی مشاهده کرده اند. به گفته محققان، غشای مخاطی بویایی جایی است که ویروس ممکن است از مجاورت بافت اندوتلیال و بافت عصبی برای ورود به مغز استفاده کند. وجود پروتئین اسپایک کرونای سارس ۲ در سلول های نشانگرهای عصبی در برخی از بیماران نشان می دهد که نورون های حس بویایی در مناطق مغزی که سیگنال های بو و طعم دریافت می کنند نیز آلوده هستند. پژوهشگران همچنین کرونای سارس ۲ را در سایر مناطق سیستم عصبی، از جمله بصل النخاع، مرکز کنترل اولیه تنفسی و قلبی – عروقی مغز پیدا کردند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی علوم اعصاب (Nature Neuroscience) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا