جامعه سالم در گرو آگاهی

به گزارش سینا پرس، هفدهمین نشست موضوعی انجمن ترویج علم ایران با عنوان اولویت های تحقیقاتی مورد نیاز جامعه در حوزه سلامت به صورت مجازی در صفحه رسمی اینستاگرام این انجمن برگزار شد.

گفتنی است در این نشست بر خط دکتر محسن امین، عضو هیات علمی گروه کنترل دارو و غذای دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمد پویا ، پزشک و پژوهشگر به میزبانی دکتر اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم ایران به ذکر نکاتی درباره تحقیقات کاربردی در حوزه دارو پرداخت.

امین در ابتدای این نشست گفت: تحقیقات کاربردی یکی از مهمترین مولفه ها در دنیای پژوهش پزشکی است. از آنجایی که اصطلاحی با عنوان دانشگاه های نسل سوم مطرح شده است، علاوه بر آموزش و پژوهش به تولید فناوری هم می پردازند. بنابراین تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می شود باید جهت دار باشد و به حل مشکلات صنعت و جامعه بپردازد.

وی افزود: آگاهی جامعه یکی از اصلی ترین مولفه ها در بحث سلامت جامعه است. در فضای آکادمیک آیین نامه ارتقای افراد به گونه ای تنظیم شده است که هر صاحب کرسی در دانشگاه که مقالات بیشتری داشته باشد رتبه بالاتری هم پیدا می کند به همین دلیل اغلب دانشگاهیان تلاش خود را منوط به تحقیقات تخصصی می‌ کنند و زمان کمتری برای آگاهی جامعه می گذارند.

این پژوهشگر با اشاره به راه اندازی سامانه ساتع گفت: اقدامات زیادی در باب ترویج علم و بهره گیری از تحقیقات انجام شده صورت گرفته است که یکی از آنها سامانه ساتع است که ذیل شورای عالی علوم و تحقیقات فناوری به وجود آمده است. به گزارش سیناپرس، این سامانه از سال١٣٩٨ به طور جدی راه افتاد. در واقع ساتع یک سیستم عرضه و تقاضای علمی است و سازمان ها و مراکز گوناگون نیازهای پژوهشی خود را بارگزاری  می کنند  و می توانند از سرفصل های تحقیقاتی درج شده استفاده کنند. گفتنی است، با این سیستم تحقیقات در اختیارسازمان های موبوطه قرار می گیرد.

به گفته امین؛ از سوی دیگر انتقاداتی درباره پایان نامه های حوزه علم پزشکی رخ داده است مبنی بر آن که اغلب تحقیقات انجام شده درنهایت بلااستفاده در کتابخانه‌ ها خاک می خورند؛ در این راستا از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  شیوه نامه اولویت های پژوهشی بر مبنای نیازهای جامعه در دانشگاه ها ابلاغ شده است. بر اساس این شیوه نامه تحقیقات بر مبنای نیازهای جامعه انجام خواهد شد و دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی بر اساس ضرورت های تحقیقاتی برای خود شرح وظایف علمی تعریف می کنند و لاین های مطالعاتی ویژه خود را در نظر می گیرند.

این عضو هیات علمی گروه کنترل دارو و غذای دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیستم مدیریتی همواره از بالا به پایین بوده است که این جزو مشکلات اصلی حوزه تحقیقات و پژوهش بوده است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته به اعتقاد من جهت مدیریتی کمی از پایین با بالا است شاید سرعت آن کم باشد اما رو به بهبود است.

در ادامه این نشست پویا درباره روند تحقیقاتی صورت گرفته از سوی دانشگاهیان گفت: مشکلات اصلی در حوزه پژوهشی که اتفاقا محققان هم دچار آن شده اند مربوط به جایگاه ها و گرنت های تحقیقاتی است. این امتیازات در اغلب کشورهای دنیا وجود دارد اما به اعتقاد من دو مشکل اساسی وجود دارد اینکه محققان بر مبنای دغدغه های فکری خود به حل موضوع نمی پردازند و تصور می کنند که باید تنها از بودجه در نظر گرفته شده استفاده کنند.

به گفته پویا؛ هدف بسیاری از تحقیقات این بوده است که تنها از بودجه استفاده کنند و اصلا برای حل مشکل جامعه انجام نشده است. یکی از اتفاقات مهم باید این باشد که محقق نباید درگیر ارتقا از راه تحقیقات باشد به همین دلیل دادن بودجه به برخی از موسسات تحقیقاتی یک امراشتباه است.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا