تعاملی در بستر فرهنگ و هنر

همانطور که  آمارها نشان می‌دهد مردم بیشتر وقت بیداری شان پاى تلویزیون مى‌گذرد. تلویزیون‌های خانگی از آغاز اختراع تاکنون تنها برنامه‌هایی متمرکز و فراگیر برای همه مخاطبین ارائه کرده و ارتباط مخاطب با این رسانه یک‌طرفه تعریف شده است.

به این معنی که مخاطب تلویزیون نمی‌تواند برنامه دلخواه خود را از این رسانه درخواست کند و مجبور است که از میان برنامه‌های موجود، برنامه‌ای را برای تماشا انتخاب کند. اما پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی نسل آینده تلویزیون‌ها را به سمت تلویزیون‌های هوشمند (Smart TV) و تلویزیون‌های تعاملی (Interactive TV) پیش برده است.

دراین میان تلویزیون تعاملی می تواند نقش پررنگی برای مخاطب، در انتخاب برنامه های مورد علاقه اش ایفا کند. مخاطب  با خریداری و اتصال یک ست تاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهیانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و غیره بهره‌مند شوند.

در تلویزیون های عادی مخاطب ناگزیر باید از میان آن‌چه که از مرکز پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق امواج رادیویی و تلویزیونی ارسال می‌شود، برنامه دلخواه خود را انتخاب و تماشا کند، آن هم در شرایطی که زمان پخش برنامه ‌ها و ترتیب پخش آن‌ ها نیز در اختیار مخاطب نیست.اما در تلویزیون تعاملی IPTV (Internet Protocol Television) مخاطب علاوه بر آن‌که دریافت‌کننده اطلاعات است، می‌تواند فرستنده اطلاعات نیز باشد، درست مانند استفاده از اینترنت.

IPTV چگونه کار می کتد و اکانت IPTV چیست؟

به جای انتقال محتوا از طریق پالس های نوری در فیبرهای نوری یا امواج رادیویی ماهواره، آی پی تی وی محتوای مورد نظر را از طریق اینترنت در اختیار شما می گذارد. همچنین به جای آن که تعدادی برنامه در زمانی خاص در دسترس شما قرار گیرد تا از بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

بیشتر ارائه دهندگان IPTV از سرویسی تحت عنوان VOD )ویدئو بر اساس تقاضا) استفاده می کنند. بنابراین مهم ترین تفاوتی که IPTV ایجاد کرده است این است که شما می توانید انتخاب کنید که چه چیزی را تماشا کنید تا آن را  در زمان دلخواه خود دریافت نمایید.

امروزه شرکت های بزرگی همچون Netflix و Hulu نیز از همین ایده استفاده می کنند. با این تفاوت که تمرکز آن ها به جای تلویزیون بیشتر روی فیلم های سینمایی است و برای استفاده از آنها باید اشتراک آی پی تی وی تهیه کرد. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون بشر از اینترنت روز به روز به محبوبیت IPTV ها افزوده می شود.

 IPTV در چند سال گذشته به رشد قابل توجهی از لحاظ جذب مخاطب دست یافته است. به طوری که بر اساس تحقیقات تا سال ۲۰۲۵ ارزش این فناوری به ۱۱۷ بیلیون دلار خواهد رسید. به همین تناسب میزان تقاضا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا پارک ملی علوم ،فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حمایت از یکی از شرکت های مستقر در این پارک به راه اندازی این تکنولوژی روز دنیا اقدام کرده است.

گزارش: ندا جواد هراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا