خطر شکستن استخوان ها با رژیم گیاه خواری

دانشمندان انگلیسی می گویند کمبود گوشت در رژیم غذایی افراد گیاهخوار و ماهی خوار، آن ها را در معرض شکستگی استخوان قرار می دهد. به گفته این محققان، افراد گیاه خوار و ماهی خوار در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی حاوی گوشت دارند، میزان کلسیم و پروتئین کمتری دریافت می کنند و به همین دلیل، به طور متوسط حدود 43 درصد بیشتر در معرض شکستگی استخوان ها به ویژه در نواحی لگن، پا و کمر قرار می گیرند.

تیم پژوهشی مورد اشاره از دانشگاه های آکسفورد و بریستول، برای انجام این تحقیق که از نوع آینده نگر بوده است، داده های حدود 55000 مرد و زن انگلیسی را که از رژیم های غذایی مختلفی پیروی می کردند، از سال 1993 تا 2001 تجزیه و تحلیل کردند.

در این خصوص، مجریان این تحقیق اظهار داشته اند: «این اولین مطالعه جامع در مورد خطرات شکستگی های کلی و خاص بدن در افرادی با گروه های مختلف رژیم غذایی است. ما در این پژوهش دریافتیم که گیاه خوارها بیشتر در معرض شکستگی های کلی هستند و بیشترین تفاوت آن ها با افراد دارای رژیم غذایی حاوی گوشت، در مورد شکستگی لگن است. بر این اساس شانس شکستگی لگن در گیاه خوارها، حدود 2.3 برابر بیشتر از افرادی بود که گوشت مصرف می کردند».

طبق این نتایج، علاوه بر خطر شکستگی لگن، خطر شکستگی پا و سایر شکستگی های اصلی نیز در این افراد بیشتر است. با این حال، نتایج نشان داده اند که با در نظر گرفتن BMI مناسب و رساندن کلسیم و پروتئین کافی به بدن، خطر شکستگی های کلی و خاص تا حدی در گیاه خواران و مصرف کنندگان صرف ماهی کاهش می یابد.

پژوهشگران فوق معتقدند: «این مطالعه نشان داد که گیاه خواران، به طور متوسط BMI پایین تر و همچنین کلسیم و پروتئین مصرف کمتری نسبت به گوشتخواران دارند. لذا اگرچه رژیم های غذایی متعادل و غالباً گیاهی می توانند منجر به بهبود سطح مواد مغذی شوند و با کاهش خطر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و دیابت ارتباط دارند، افراد باید مزایا و خطرات چنین رژیم هایی را نیز در نظر بگیرند و اطمینان حاصل کنند که رژیم انتخابی آن ها دارای مقادیر کافی کلسیم و پروتئین است و همچنین BMI آن ها را در سطوح سالم حفظ می کند».

این یافته های علمی پژوهشی که می تواند افراد متعصب در گیاه خواری و سایر اقشار مردم را به توجه بیشتر به رژیم غذایی خود وادارد در نشریه معتبر BMC Medicine منتشر شده اند.