کهکشان های فسیلی در راه شیری

به گزارش نیویورک پست، محققان فعال در پروژه آزمایش تکاملی کهکشانی رصدخانه آپاچی، به تازگی خبر از کشف این کهکشان فسیل شده داده اند. آنها لقب «هرکول» را به این کهکشان فسیلی داده اند و معتقدند که ستاره های این کهکشان فسیلی را هم در «هاله» اطراف کهکشان راه شیری کشف کرده اند. این هاله، ابر ستاره ای است که از مرکز روشن تر کهکشان ما فاصله دارد.

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی فیزیک نجومی دانشگاه «جان مور» لیورپول معتقد است که یافته های به دست آمده از مطالعه بقایای هرکول نشان می دهد که در مفهوم کیهان شناسی، این کهکشان فسیلی ابعاد بسیار کوچکی دارد و تنها از 100 میلیون ستاره تشکیل شده است. اما با وجود این، حدود نیمی از تمام حجم هاله راه شیری را به خود اختصاص می دهد.

این محقق به همراه گروه تحقیقاتی خود، ستاره های کهکشان راه شیری و کهکشان هرکول را به طور جداگانه بررسی کرده اند تا بتوانند ترکیبات شیمیایی مختلف و سرعت آنها را مطالعه کنند.

به گزارش سیناپرس، دورترین فاصله از زمین به دانشمندان اجازه می دهد تا در غبار هاله های اطراف کهکشان راه شیری نفوذ کرده و این کهکشان را عمیق تر از همیشه مورد کاوش و بررسی قرار دهند. محققان براساس داده های علمی به دست آمده این گونه نتیجه گیری کرده اند که برخورد دو کهکشان راه شیری و هرکول باید یکی رویداد مهم در تاریخ کهکشان ما باشد.

همچنین در ادامه، محققان به این نکته اشاره کرده اند که این برخورد مهیب، کهکشان راه شیری را به کهکشانی غیرمعمول تبدیل کرد چرا که در دیگر کهکشان های مارپیچ زندگی بسیار آرام تری برقرار بود. درست است که راه شیری به عنوان خانه کیهانی بشر، جایگاه خاص و ویژه ای برای ما دارد، اما این کهکشان قدیمی بقایای بسیار ویژه ای را هم در دل خود نگه داشته که هنوز محققان موفق به کشف بسیاری از آنها نشده اند. کشف کهکشان هرکول یکی از آنهاست که بعد از سال ها موفق به پیدا کردن آن شدند.

مترجم:ندا اظهری