نقش حیاتی مرجان ها در اکوسیستم دریائی

مرجان ها نقش بسیار مهمی در تنظیم اکو سیستم جانوری در دریاها ایفا می کنند و متاسفانه در سال های اخیر ، به دلیل اسیدی شدن آب اقیانوس های جهان ، بخش وسیعی از این مرجان ها دچار آسیب دیدگی شده است . پژوهش های جدید محققان در استرالیا نشان می دهد که وجود نوعی ویژه از مرجان های دریائی که به نام مرجان های آکروپورا یا میز مرجان ها Acropora or table corals مشهور هستند ، نقشی مهم و اساسی در حفاظت از ماهی هایی ایفا می کنند که در مناطق کم عمق دریاها زندگی کرده و نور خورشید می تواند به آن ها  آسیب برساند . 

بر اساس گزارش مرکز  مطالعاتی Centre of Excellence for Coral Reef که پژوهش های خود را در دانشگاه جیمز کوک James Cook University استرالیا انجام می دهد ، ماهی های ساکن آب های کم عمق ، برای فرار از گرمای خورشید به زیر این مرجان ها پناه می برند و نابودی مرجان ها می تواند منجر به نابودی گسترده انواع ماهی های ساکن این ماطق شود . پژوهشگران این پروژه ، بر اهمیت انجام اقداماتی فوری برای حفظ مجموعه مرجان های دریایی تاکید کردند .

گفتنی است چندی پیش دولت استرالیا طرحی اضطراری برای حفظ این مرجان ها تهیه کرد بر این اساس ،  دولت استرالیا در نظر دارد به منظور حفظ بزرگترین مجموعه تپه های مرجانی دنیا که در فهرست میراث طبیعی جهانی یونسکو نیز ثبت شده اند ، اقدامات ضروری را انجام دهد. این مرجان ها به دلیل پدیده تغییرات آب و هوائی در حال نابودی هستند و به همین دلیل  دولت استرالیا برای جلوگیری از این اتفاق از پژوهشگران و اقیانوس شناسان خود درخواست ارائه راهکاری مناسب برای حفظ این گونه های ارزشمند دریائی کرده است.

لازم به ذکر است که دلیل اصلی نابودی این تپه های مرجانی ، بالا رفتن میزان اسید آب اقیانوس ها است که این موضوع یکی از تاثیرات تغییرات محیط زیست و آب و هوا محسوب می شود . دلیل اصلی اسیدی شدن آب دریاهای دنیا ، تولید میزان زیاد دی اکسید کربن توسط صنایع و خودروها در سراسر جهان است که این میزان زیاد گاز ، وارد هوا شده و بخشی از آن با آب دریا ترکیب می شوند. ترکیب دی اکسید کربن و آب سبب ایجاد اسید کربنیک شده و به دلیل وجود حجم زیاد دی اکسید کربن در جو طی سده  های گذشته ، میزان ترکیب این گاز با آب اقیانوس ها از حد مجاز بیشتر شده که  این موضوع بر زندگی جانوران و موجودات دریائی تاثیرات منفی گذاشته است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا