نانو آنتی بادی لاما، کرونا را در ریه نابود می کند

پیش از این پژوهشگران موفق به شناسایی قدرت لاما در مبارزه با کرونا شده بودند اما به تازگی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده آمریکا روش جدیدی را برای استخراج نانو آنتی بادی های شتر لاما پیدا کردند که می تواند سلاحی قدرتمند در برابر بیماری کووید ۱۹ باشد. در واقع این نانو آنتی بادی ها می توانند به عنوان داروهای استنشاقی با قابلیت پیشگیری و درمان کرونا تبدیل شوند.

این آنتی بادی های خاص لاما، نانو بادی نامیده می شوند و بسیار کوچکتر از آنتی بادی های انسانی بوده و چندین برابر بیشتر در خنثی سازی ویروس کرونای سارس ۲ موثر عمل می کنند. علاوه بر این، به گفته محققان آنها بسیار پایدارتر از آنتی بادی های انسانی هستند.

یی شی (Yi Shi)، استادیار زیست شناسی سلولی در دانشگاه پیتسبورگ در رابطه با این کشف گفت: «طبیعت بهترین راهنمای ما محسوب می شود. این فناوری که ما توسعه داده ایم، نانوبادی خنثی کننده ویروس کرونای سارس ۲ را در مقیاس بی سابقه ای بررسی می کند که این امکان را در اختیار ما قرار داد تا به سرعت هزاران نانوبادی را با ویژگی های بی نظیر کشف کنیم.»

این استادیار زیست شناسی سلولی برای تولید نانوبادی ها از یک شتر لامای سیاه به نام «والی» استفاده کرد. شی و همکارانش این لاما را با پروتئین اسپایک ویروس کرونای سارس ۲ ایمن سازی کرده  و پس از حدود دو ماه، سیستم ایمنی بدن این حیوان، نانوبادی های کاملی را علیه این ویروس تولید کرد.

یوفی شیانگ (Yufei Xiang)، دستیار تحقیق در آزمایشگاه شی با استفاده از یک روش مبتنی بر طیف سنجی جرمی که شی در حال کامل سازی آن بود، نانوبادی های خون والی، لامای سیاه مذکور را شناسایی کرد که به شدت به ویروس های کرونای سارس ۲ می چسبیدند. در ادامه اعضای این تیم تحقیقاتی با کمک مرکز تحقیقات واکسن پیت (CVR)، نانوبادی های استخراج شده را در معرض ویروس کرونای سارس ۲ قرار داده و دریافتند که فقط کسری از نانوگرم این انتی بادی می تواند ویروس را خنثی کند. به این ترتیب می توان میلیون ها انسان را از خطر کرونا دور نگه داشت.

این نانوبادی ها، برخی از موثرترین کاندیدهای آنتی بادی درمانی برای ویروس کرونای سارس ۲ را نشان می دهد که صدها تا هزاران بار بیشتر از سایر نانوبادی های لاما که پیش از این کشف شده بود، موثر است.

گفتنی است نانوبادی های لامای سیاه می توانند به مدت شش هفته در دمای اتاق قرار گرفته و از طریق استنشاق داروی ضد ویروسی را مستقیماً به داخل ریه ها یعنی جایی که بیشتر از همه به آن نیاز است، منتقل کند. از آنجایی که ویروس کرونای سارس ۲ یک ویروس تنفسی است، نانوبادی می تواند آن را در سیستم تنفسی پیدا کرده و پیش از آنکه به بدن آسیب رساند، روی سطح ویروس قفل شده و آن را از بین ببرد.

در خاتمه باید توجه داشت که آنتی بادی های سنتی ویروس کرونای سارس ۲ به یک عامل موسوم به  IV نیاز دارند که باعث رقیق شدن محصول در سراسر بدن شده و دوز بسیار بیشتری را می طلبد تا موثر واقع شود.

در ضمن آنتی بادی های سنتی برای هر دوره درمان حدود صد هزار دلار برای بیماران و بیمه ها هزینه دارد. در حالی که به اعتقاد شی، نانوبادی های جدید به طور بالقوه هزینه بسیار کمتری داشته و برای استفاده در سطح گسترده بحران فعلی ایده آل هستند.