گزارش تصویری و تحلیل فنی بقعه شیخ ابوالحسن خرقانی

مجموعه معماری  بقعه عارف بزرگ شیخ ابوالحسن خرقانی شامل مسجد و آرامگاهی است که در دوره ایلخانی ساخته شده و بر اثر گذشت زمان آسیب های بسیاری به آن وارد شده است  . دور تا دور بنای  مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی حصار کشی شده  و فضای داخلی آن به طرز زیبایی به فضای سبز تبدیل شده است .   گنبد بنا ساده ، آجری و با خیز کم است  . در چهار طرف اضلاع داخلی زیر گنبد چهار فیلپوش ساده و بدون تزئینات دیده می شود .  بقعه دارای گنبد ، محراب ، دو اتاق درشمال  و جنوب ، دالان ورودی و شبستان است.  قبر شیخ نیز در اتاق جنوبی قرار دارد .

 محراب بنا که از محراب های ساخته شده در دوره مغول است از گچ ساخته شده و تنها اثر قدیمی بنا محسوب می شود .

این محراب به وسیله نقوش اسلیمی بسیار زیبا و آیات قرآنی تزئین شده است و در حال حاضر به وسیله جداره شیـــــــــشه ای مـحــافـظـــت می شود  .

قسمت مرکزی و بخش هایی از بالا و پائین محراب آسیب دیده است که قسمت مرکزی محراب به وسیله گچ ، مرمت شده است . در داخل بقعه تزئینات خاص دیگری وجود ندارد و دیواره ها با گچ اندود شده است .

 فرم معماری این بنا به صورت چلیپایی شکل است و اتاقی که مقبره شیخ در آن قرار دارد  دارای گنبدی مشبک از کاشی های  لعابی به رنگ های لاجوردی ، فیروزه ای ، زرد ، سفید و سیاه است که به صورت نقوش اسلیمی تزئین شده اند .

این گنبد به صورت هشت ضلعی است  و البته کاملا جدید است و در دوره معاصر جایگزین گنبد پیشین شده است . در هر ضلع این بنا  دو پنجره گچی  بر روی دیوار ها اجرا شده که فاقد هر گونه تزئیناتی هستند . در بالای سردر ورودی مقبره یک بخش هندسی به شکل قوس جناغی از کاشی به رنگ های لاجوردی و سفید  دیده می شود که در آن نقوش چلیپا شکل توخالی کار شده است .    

" در کتاب آثار تاریخی شهرهای استان سمنان صفحه 366 در مورد تاریخچه این بنا چنین نوشته شده است :

آرامــــــگاه شیخ ابوالــــحــسن  خرقانی ، عارف بزرگوار قرن چهارم و پنجم هجری  در بیست و چهار کیلومتری شاهرود  در قصبه خرقان واقع است . آرامگاه مذکور در شمال قصبه و بر روی تپه ای قرار دارد به طوری که معلوم می شود . "

حاجی زین العابدین شیروانی در کتاب ریاض السیاحه درباره  مجموعه مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی نوشته است :

« تپه مذکور مرکز آبادی  قصبه خرقان بوده ولی در حال حاضر ساختمان های جدید قصبه در جنوب آن تپه بنا گردیده و قبر شیخ ابوالحسن در سمت شمال قصبه قرار گرفته است  . بر روی قبر شیخ قطعه سنگ مرمری قرار دارد  و شعری با مطلع :

این مرقد شریف که در این مکان بود

آرامـگاه قطـب زمیــن و زمـــان  بـود

 بر آن نوشته شده است .

از مطالب این شعر معلوم  می شود که آرامگاه قبلی شیخ ابوالحسن خرقانی در سال 1348 هجری قمری به وسیله معتمد الملک عظیما تعمیر شده است .  متصل به مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی مسجدی بوده که مطابق نوشته برخی از مولفین  دارای گنبدی مخروطی شکل و مزین به کاشی های زیبا بوده است . در حال حاضر از مسجد و گنبد مذکور ، فقط محراب آن باقی مانده که بر خلاف مساجد دیگر این نواحی رو به مغرب است . محراب مذکور دارای    گچبری های زیبا و استادانه ایست که در حاشیه آن این عبارت با خطی بسیار نیکو گچبری شده  است :

« گفت علی شیخ قدس الله روحه قبله پنج است : کعبه قبله مومنان است  بیت المعمور قبله فرشتگان است و عرش  قبله دعاگویان است  و حق قبله جوانمردان و دوستان  ( دل  قبله عارفان است ) . »

 در سال های قبل از انقلاب از طرف اداره کل باستان شناسی  در اطراف محراب مذکور و بر اصول آن مسجدی بنا گردید.

طبق نوشته نشریه آثار باستانی  ،  بسطام و قلعه نو خرقان قبل از خرابی گنبد مذکور ، مطالبی بر روی گنبد گچبری شده بود که البته امروزه اثری از آن باقی نمانده  ولی بر اساس نوشته نشریه فوق مطلب آن به این شرح است :

« بسم الله الرحمن الرحیم  انما یعمر مساجد الله من آمن باالله و الیوم الاخر و قد امر بنا القبة المبارکة فی ایام الدولة السلطان  اعظم مالک رقاب الامم غیاث الدنیا و الدین ابوسعید بهادر خان خلد الله ملکه …. الامیر العادل مخلص الملک خسرو آفاق کرویج نویان یزید عدله رجا شفاعة سلطان الاولیا سند العارفین و قطب السالکین ابی الحسن قدس الله روحه تقبل الله منه فی تولیة شیخ الاسلام المعظم صدر الملة و الدین ابو یزید بن ابی القاسم بسعی مشایخ الاعظام نظام الملة و الدین … بن ابی القاسم و رکن الملة و الدین ابوالحسن و تاج الملة و الدین محمد ابنا الشیخ الصدر الدین آدام الله برکاته . »

به این ترتیب معلوم می شود که آرامگاه شیخ و مسجد آن از آثار قرن هشتم هستند که بعد ها در گذر زمان تخریب شده است .   این بنا به شماره 645 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا