اسپری بینی، ویروس کرونا را فلج می کند

گروهی از محققان بین المللی، نوعی اسپری بینی تولید کرده اند که با ممانعت از جذب ویروس SARS-CoV-2، در بدن راسوها مقاومت کامل ایجاد می کند. آزمایش روی این اسپری هنوز مراحل تست حیوانی را پشت سر می گذارد و تاکنون روی نمونه های انسانی آزمایش نشده اند.

به گزارش سیناپرس، اگر این اسپری که کاملا غیرسمی و پایدار است، روی نمونه های انسانی هم مورد تأیید قرار گیرد، می توان از آن به عنوان راهی جدید برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا استفاده کرد. پژوهشگران معتقدند که استفاده روزانه از این اسپری ارزان قیمت مانند واکسن عمل کرده و مقاومت در برابر ویروس ایجاد می کند.

دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، مرکز پزشکی اراسموس در هلند و محققان دانشگاه کورنل در نیویورک با بودجه ای که از سوی مؤسسه ملی بهداشت و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا دریافت کرده بودند، از چند ماه قبل تحقیق روی این اسپری را آغاز کرده بودند. اما آزمایش آن در فاز انسانی نیازمند بودجه ای به مراتب بیشتر خواهد بود.

محققان به دنبال ثبت اختراع این اسپری به عنوان راهی جدید برای مقابله با ویروس کرونا هستند. این اسپری بینی به طور مستقیم به ویروس حمله می کند. این اسپری حاوی لیپوپپتید است که ذره کلسترولی است که به زنجیره ای اسیدهای آمینه متصل شده و بلوک هایی از پروتئین ایجاد می کند.

این لیپوپپتیدهای خاص دقیقا با بخشی از اسیدهای آمینه در پروتئین سنبله در ویروس کرونا مطابقت دارد. عامل بیماری زا از همین پروتئین سنبله ویروس برای اتصال به راه های هوایی یا سلول ریه انسان متصل می شود.

به گزارش نیویورک تایمز، پیش از این که ویروس بتواند RNA خود را به داخل سلول وارد کند، پروتئین سنبله باید با موفقیت از آن جدا شود و در معرض دو زنجیره از اسیدهای آمینه قرار گیرند تا به دیواره سلول متصل شوند. زمانی که پروتئین سنبله برای تکمیل فرآیند عملیات، اتصال را دوباره برقرار می کند، لیپوپپتید موجود در اسپری خود را وارد کرده و به یکی از زنجیره های اسید آمینه سنبله متصل می شود و از اتصال ویروس جلوگیری می کند.

محققان، این اسپری را روی 6 راسو تست کردند و سپس، آنها را به چند دسته تقسیم شده و داخل سه قفس گذاشتند. در داخل هر کدام از قفس ها هم دو راسو قرار دادند که از نوعی اسپری شبه دارو در آنها استفاده شد و یک از راسوها هم یک یا دو روز قبل از آن با ویروس کرونا آلوده شده بود.

محققان علاوه بر این تست، در تحقیقات خود روی آنفلوآنزا، سارس و دیگر بیماری های تنفسی هم روی راسوها آزمایش می کنند چرا که این موجودات هم مانند انسان ویروس را از طریق بینی جذب می کنند. آنها همچنین از طریق تماس با مدفوع یا حتی ایجاد زخم و گازگرفتگی هم ممکن است آلوده به این ویروس شوند.

اما محققان مشاهده کردند که با استفاده از این اسپری بینی در آن دسته از راسوهایی که در معرض ویروس قرار گرفته بودند، بعد از گذشت 24 ساعت، راسوهایی که از اسپری استفاده کرده بودند، برخلاف راسوهایی که از شبهه داروها برای درمان آنها استفاده شده بود، به کرونا مبتلا نشده بودند.

محققان بر این باورند که استفاده از اسپری بینی در راسوها، فرآیند تکثیر ویروس را به طور کامل متوقف می کند. این اسپری محافظت کننده به سلول های بینی و ریه متصل شده و این فرآیند حدودا 24 ساعت به طول می انجامد. اگر این روند درمانی در انسان ها مؤثر باشد، افراد می توانند به راحتی و بدون ترس از ابتلا، با مبتلایان به ویروس کرونا زندگی کرده و ارتباط نزدیک داشته باشند.

لیپوپروتئین را می توان با قیمتی ارزان و به صورت پودر سفید خشک منجمد و بدون نیاز به یخچال تولید کرد. به گفته پزشکان، برای تولید اسپری بینی می توان این پودر را با شکر و آب مخلوط کرد.

برخی آزمایشگاه ها نیز آنتی بادی ها و پروتئین های کوچکی تولید کرده اند که مانع از ورود ویروس SARS-CoV-2 به سلول ها می شود اما این آنتی بادی ها از نظر شیمیایی بسیار پیچیده بوده و برای نگهداری حتما به یخچال و جای سرد نیاز دارند. اما لیپوپپتیدها چون در قالب پودر خشک جابه جا می شوند، لزومی به نگهداری در سرما ندارد.

ممترجم:ندا اظهری