پروژه های زمینی ناسا

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ناسا، این پروژه ها تاثیر زیادی بر جنبه های مختلف زندگی ما از جمله حمل و نقل، سلامتی، محیط زیست و فناوری اطلاعات دارند.

هنگام تاسیس در سال 1958 میلادی، کنگره ایالات متحده علاوه بر تولید موشک و راکت های فضایی، ماموریت دیگری را برای این سازمان تعریف که بر اساس آن، وظیفه انتشار گسترده اطلاعات بر عهده ناسا قرار گرفت. در واقع انتقال فناوری یکی از مهم ترین ماموریت های ناسا است و این سازمان پس از تولید فناوری های جدید برای انجام ماموریت های فضایی، راهکارهای جدید را برای استفاده از آن فناوری ها در سطح زمین شناسایی و ارایه می کند.

*** گوشی های دوربین دار
یکی از بزرگترین موفقیت های بشر، تولید نیمه هادی از اکسید فلزات (CMOS) بود و فناوری «دوربین روی تراشه» در دهه 1990 میلادی برای ساخت سیستم تصویربرداری ماهواره ای در جریان ماموریت مریخ ساخته شد و اکنون از این فناوری برای ساخت دوربین های تلفن همراه استفاده می شود. 

***سلامتی
ناسا فناوری ویژه ای را برای تبادل گرما در لباس فضانوردان تولید کرده است که امروزه به عنوان بخش اصلی ابزاری موسوم به Game Ready مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار که در حال حاضر توسط تمام تیم های ورزشی حرفه ای در سراسر جهان به کار گرفته می شود، در واقع همان فناوری تبادل گرما است که با یک سیستم گردش آب سرد ادغام شده و از طریق سردکردن اندام های بدن، تورم و درد ناشی از جراحی و جراحات ورزشی را از بین می برد. 

*** زمین لرزه
ناسا برای حفظ تعادل راکت در سکوی پرتاب، از نوعی فناوری ضربه گیر استفاده می کند که امروز به عنوان تدبیری برای مقابله با زمین لرزه در ساختمان های شهری به کار گرفته می شود. همچنین فناوری دیگری موسوم به Finder توسط ناسا تولید شده است که امکان یافتن مصدومین و قربانیان بلایای طبیعی از جمله زمین لرزه را از طریق دریافت لرزش های بسیار جزئی و شناسایی ضربان قلب انسان فراهم می کند.
این ابزار در زمین لرزه نپال مورد استفاده قرار گرفت و جان افراد بسیاری را نجات داد.

ناسا هر ساله تعداد زیادی از فناوری های خود را به عنوان اختراع به ثبت می رساند و سپس آن ها را به منظور توسعه و تولید انبوه در اختیار شرکت های مختلف قرار می دهد. در حال حاضر این سازمان حدود 1400 طرح جدید در دست اقدام دارد و فعالانه به دنبال ثبت و تولید محصولات جدید با استفاده از این فناوری ها است.

این فناوری ها در حوزه های مختلفی شامل سلامت و دارو، حمل ونقل، امنیت عمومی، انرژی و محیط زیست، محصولات صنعتی، کالاهای مصرفی و فناوری اطلاعات طبقه بندی شده اند. همچنین در حدود 1000 برنامه نرم افزاری توسط مهندسان ناسا برای رفع مشکلات کاری روزمره این سازمان تولید شده است که ناسا تعداد زیادی از آن ها را با قیمت ارزان در اختیار عموم قرار داده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا