نشت هلیوم 3 از کالیفرنیا

محققان طی پژوهش های فراوان موفق به کشف مقدار بسیار زیادی هلیوم 3 از چاه های نفت این منطقه که تا عمق 3 کیلومتری زمین در منطقه اورنج کانتی تا نیوپرت بیچ ادامه دارند , شدند. گفتنی است هلیوم 3 تنها از گوشته زمین متصاعد می شود جایی که لایه های سنگ های نیمه مذاب در زیر پوسته قرار دارند.

به گفته جیم بولس پرفسور، زمین شناسی دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا این گسل بر خلاف تصور عموم مردم در اعماق زمین به گوشته متصل است  و بر خلاف پوشش رسانه ای پیرامون این موضوع , چیزی که مطالعات اخیر نشان نمی دهد تغییر در پیش بینی های انجام شده در مورد زلزله جنوب کالیفرنیاست.

کشف هلیوم 3 در گسل نیوپرت-اینگلوود به طور قطع عجیب و بی سابقه است. در حدود 30 میلیون سال پیش این گسل ناحیه ای فرو رانشی بوده جایی که یک لایه قاره ای به زیر دیگری رفته و لایه ای از پوسته را در دل گوشته زمین فرو می برد. بولس و همکارانش موفق به کشف لایه ای از سنگ متامورفیک به نام شیتس آبی رنگ در اعماق این گسل شدند , لازم به ذکر است مواد معدنی موجود در شیتس آبی رنگ تحت شرایط بسیار خاصی شکل می گیرند که در آن سنگ ها با فشار بسیار زیاد به اعماق زمین رانده شده و پیش از آنکه در اعماق پوسته جایی که دما بسیار بالاست پخته شوند به سرعت به سطح زمین باز گردانده می شوند.

اما به گفته بولس مناطق فرورانشی لزوما جایی نیستند که هلیوم 3 یافت شود اما این گونه در نواحی اقیانوسی جایی که پوسته زمین در حال جدا شدن از هم بوده و یا نواحی آتش فشانی همانند جزایر هاوایی که گوشته در نزدیک ترین موقعیت از سطح زمین قرار دارد به وفور یافت می شود. وی می افزاید: گسل نیوپرت-اینگلوود قطعا می تواند با ناحیه فرو رانشی که 30 میلیون سال پیش در این منطقه موجود بوده ارتباط خاصی داشته باشد.

گسل های پیچیده

چیزی که اکتشافات اخیر نشان می دهد عمیق بودن گسل نیوپرت-اینگلوود است و به گفته بولس فرضیه پیشین که بیانگر قرار داشتن بستر ایالت لس انجلس روی یک گسل تحت فشار بوده کاملا توسط تحقیق اخیر رد می شود و زیر سازه موجود در این ناحیه کاملا متفاوت از چیزی است که تا پیش از این فرض می شد.

بر خلاف خبرها و شایعات متعددی پیرامون گزارش اخیر سازمان USGS آمریکا مبنی بر افزایش 3 درصدی احتمال روی دادن زلزله در کالیفرنیا و ارتباط آن با اکتشافات جدید محققان , هیچ گونه جای نگرانی از کشف هلیوم در منطقه گسل نیوپرت-اینگلوود وجود ندارد. کشف اخیر هیچ گونه ارتباطی با قدرت و احتمال لرزه خیزی منطقه نداشته و اطلاعات به مراتب دقیق تر و بیشتری برای تعیین دقیق سازه زمین شناسی منطقه مورد نیاز است و تنها چیزی که می توان در مورد این گسل بیان نمود اهمیت فراتر از حد تصور آن و عجیب بودن اتفاقات روی داده در اعماق آن است.

محققان یافته های خود را در مورد این گسل در مجله آنلاین G-Cubed منتشر کرده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا