واکسن آنفلوآنزا سدی در برابر کرونا

محققان هلندی مطالعاتی را روی کادر درمان این کشور انجام داده اند و با تزریق واکسن آنفلوآنزا به آنها مشاهده کرده اند که میزان ابتلا به کووید- 19 در این قشر از کارکنان کاهش یافته است. این تحقیقات علاوه بر هلند، در آلمان هم نتایج مشابهی را به دنبال داشته و می توان امیدوار بود که تا رسیدن واکسن کرونا، با تزریق واکسن آنفلوآنزا بتوان از شدت این بیماری کاست و خطر مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد.

ایده اصلی این است که برخی واکسن ها نه تنها شناسایی میکروب ها خاص را به سیستم ایمنی می آموزند که به آن سیستم ایمنی تطبیقی می گویند، بلکه به طور موقت، اثربخشی سیستم ایمنی ذاتی را تقویت می کنند. این سیستم ایمنی از سلاح های متعددی برای مقابله با انواع میکروب ها و عوامل بیماری زای مهاجم استفاده می کند و به نوعی، در خط اول دقاع از بدن در برابر تهدیدهای میکروبی ناشناس قرار دارد.

به گزارش gizmodo، تزریق واکسن در حد مختصر هم که شده می تواند سیستم ایمنی ذاتی را هشدار داده و آن را آماده مقابله با عامل بیماری زا نگه می دارد. محققان در شرایط آزمایشگاهی دریافتند که به نظر می رسد سلول های سیستم ایمنی که ابتدا در معرض واکنس آنفلوآنزا قرار می گیرند، نوعی واکنش ایمنی را نسبت به ویروس کرونا نشان می دهند.

محققان دریافتند که در بیمارستان های هلند، آن دسته از کارکنان بخش درمان که زمستان سال گذشته واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، کم تر از دیگر کارکنانی که واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده بودند، در معرض ابتلا به کووید- 19 قرار دارند.

آنها با این تحقیقات نتیجه گیری کردند که واکسن آنفلوآنزای غیرفعالی چهارظرفیتی می تواند واکنش های سیستم ایمنی را در برابر ویروس SARS-CoV-2 را برقرار کنند که ماحصل آن، ایجاد ایمنی نسبی در مقابل کووید- 19 است و باعث می شود افراد کم تر به این ویروس مبتلا شوند.

اما مسئله ای که باید به آن توجه کرد اینجاست که هنوز هم برخی محققان نسبت به این ایمنی نسبی شک و شبهه هایی را مطرح می کنند و در نهایت بر این باورند که تزریق واکسن آنفلوآنزا با وجود این که می تواند ایمنی نسبی در برابر ویروس کرونا ایجاد کند، اما دلیلی بر محافظت کامل در مقابل این ویروس نیست.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا