اسکن مغزی به کمک درمان اختلالات روانی می‌آید

بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری از افکار مزاحم و عودکننده رنج می‌برند که درصورت عدم درمان می‌تواند بر توانایی تحصیلی در مدرسه، دانشگاه و حتی رفتارهای اجتماعی فرد در محل کار تأثیر منفی بگذارد.

یکی از موثرترین و رایج‌ترین روش‌های درمان، درمان رفتاری- شناختی است؛ اما این روش درمانی در درازمدت بر روی همه مبتلایان به OCD با نتایج مثبت همراه نیست و در 20 درصد بیماران، علائم بیماری پس از تکمیل دوره درمان باز می‌گردد.

محققان موسسه علوم اعصاب سمل (Semel) دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در یک مطالعه جدید دریافته‌اند، جزئیات خاصی در اسکن مغزی تهیه شده از بیماران مبتلا به OCD می‌تواند شانس بازگشت علائم بیماری را پس از تکمیل دوره درمان مشخص کند.

به گفته محققان، کارآیی و راندمان اتصالات مغزی قبل از شروع درمان می‌تواند بدتر شدن نشانه‌های بیماری پس از درمان را پیش‌بینی کند.

محققان از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) برای بررسی فعالیت مغزی 17 بیمار مبتلا به OCD در سنین 21 تا 50 سال استفاده کردند. اسکن مغزی قبل از شروع و بلافاصله پس از اتمام درمان رفتاری- شناختی انجام شد و طی 12 ماه بعد، علائم بالینی بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، درمان رفتاری- شناختی منجر به اتصالات مغزی محلی متراکم‌تر می‌شود که به احتمال زیاد، نشان‌دهنده فعالیت مغزی کارآمدتر است.

محققان دریافتند، وضعیت بیمارانی که دارای اتصالات مغزی متراکم‌تری پیش از شروع درمان بودند، پس از اتمام درمان بدتر شد؛ این درحالیست که نه شدت علائم قبل از شروع درمان و نه بهبود علائم در طول مدت درمان می‌توانند بعنوان شاخصی برای پیش‌بینی موفقیت درمان رفتاری- شناختی مورد استفاده قرار گیرند.

پیش‌آگاهی از نحوه واکنش مغز به درمان می‌تواند به روانپزشکان برای اتخاذ بهترین شیوه درمانی کمک کرده و درعین حال ،منجر به کاهش طول درمان و هزینه‌های بیماران شود.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا