چرا وزنم استپ کرده است ؟

خانمی هستم 33 ساله و یک فرزند دارم.بعد از به دنیا آمدن فرزندم به هیچ عنوان نتوانستم وزن کم کنم یا به عبارتی کاهش وزنم متوقف شده است. دودوره قرص های لاغری مصرف کرده ام اما هیچ تاثیری نداشته است؟چرا وزنم تغییر نمی کند؟

درپاسخ باید گفت بدترین اتفاق این است که از داروهای لاغری برای کاهش وزن استفاده کنید.زیرا مصرف این قرص ها حتی در کنار ورزش هم تاثیری بر کاهش وزن ندارد و نه تنها کمکی به  کاهش وزن نمی کند، بلکه عوارض جبران ناپذیری مثل افزایش التهاب، آسیب به کبد و بیماری های قلبی را به بار می آورد.

دران میان باید گفت ؛ هورمون «لپتین» عاملی مهم سبب استپ وزنی و یا کند شدن کاهش وزن می شود. این هورمون از ذخایر چربی در بدن ترشح می شود که به مهار گرسنگی و تعادل انرژی در بلند مدت کمک می کند و نقش مهمی در کاهش وزن دارد.
عملکرد اصلی هورمون لپتین این است که به بخشی از مغز بگوید که سیر هستم. همچنین افزایش چربی های بدن منجر به زیاد شدن سطح لپتین نیز می شود. وقتی فرد مقدار زیادی هورمون لپتین در بدن داشته باشد ممکن است نسبت به آن مقاوم شود و لپتین دیگر نمی تواند به مغز فرمان دهد که شما سیر هستید پس به خوردن ادامه می دهید و وزن تان بالا می رود.

بدن ما به طور هوشمندانه ای با شرایط متفاوت سازگار می شود. زمانی که ما میزان کالری دریافتی را کاهش میدهیم بدن نیز بعد از مدتی نیاز خود به کالری را کاهش میدهد و فعالیت های مختلف را در بدن کم میکند. وقتی این اتفاق بیافتد دریافت کالری کم دیگر به معنی کمبود و قحطی محسوب نمیشود و بدن به دنبال جبران نمیرود. همین اتفاق باعث وزن گیری مجدد افراد پس از پایان دوره رژیم هم میباشد که افراد فکر میکنند میتوانند میزان غذا دریافتی را افزایش دهند اما بدن به دلیل سازگاری ایجاد شده غذای اضافی را ذخیره می کند.

هرچه وزن افراد کمتری شود کاهش وزن سخت تر می شود و این نگرانی در افراد وجود دارد که نمیتوانند رژیم را به پایان برسانند و به وزن ایده آل برسند چون سرعت کاهش وزنشان کم شده است یا دچار استپ شده اند. این موضوع کاملا یک موضوع طبیعی است به صورتی که هرچه ما وزن بیشتری داشته باشیم، چربی بیشتری هم جهت مصرف و سوزاندن در اختیار داریم و با کاهش وزن بدن از چربی های کمتری باید برای تامین نیاز استفاده کند و چون سوخت بدن کمتر شده است روند مصرف هم کاهش میابد.

اما برخی عوامل چون ریزه خواری،استرس،عدم مصرف پروتئین کافی؛پرخوری، استفاده از نوشیدنی های انرژی زا،کم خوابی و بسیاری علل دیگر میتواند در نرسیدن به وزن مطلوب موثر باشدو

درهرحال به شماتوصیه میکنیم با پزشک تغذیه مشورت و ورزش را در سبک زندگی خود قرار دهید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا