تغییر رنگ چهره زنان در دوران قاعدگی

در این تحقیق محققان انگلیسی با عکسبرداری هفتگی در طول یک ماه از 22 نفر از خانم هایی که تحت آزمایش قرار گرفته بودند به تحلیل عکس های گرفته شده پرداختند و به این نتیجه رسیدند که صورت این افراد در برهه ای از زمان به ویژه وقتی که آن ها در حال تخمک گذاری هستند قرمزتر از سایر روزهای ماه است.

به گفته رابرت بریس یکی از نویسندگان این مقاله و محقق روان شناسی در دانشگاه نرسامبریای انگلستان , مطالعات اخیر جزو اولین مطالعاتی است که به طور قطعی نشان می دهد رنگ پوست زنان در دوران قاعدگی قرمزتر از زمان های دیگر است. اما محققان انتظار داشتند تا تغییر در رنگ پوست خانم ها در این دوران را بشود با چشم غیر مسلح نیز مشاهده نمود زیرا تغییراتی که در آن ها طی این دوران روی می دهد بسیار فراگیر و گسترده است ولی بر خلاف تصور محققان این تغییر رنگ بسیار اندک بوده و به شکلی محسوس روی نمی دهد.

محققان با استفاده از دوربین های ویژه ای از صورت افراد مورد آزمایش عکسبرداری کردند و تغییرات بوجود آمده در رنگ و روشنایی پوست افراد را در دو نقطه از چانه آن ها مورد بررسی قرار دادند. نتایج بدست آمده نشان می دهد هیچ گونه تغییری در روشنایی پوست چانه خانم ها ایجاد نخواهد شد اما تغییرات در رنگ صورت آن ها کاملا ملموس بوده و قرمزی چانه در دوران پیش از قاعدگی این افراد افزایش یافته و تا شروع قاعدگی بعدی در همان سطح می ماند و بعد از شروع به سرعت محو می شود.

یکی از عواملی که باعث ایجاد عدم قطعیت در نتایج این تحقیق می شود محدود بودن افراد مورد مطالعه در این آزمایش است زیرا تنها زنان سفید پوست در این آزمایش مورد مطالعه قرار گرفتند و دانشمندان تا کنون هیچ گونه اطلاعاتی از بروز موارد مشابه در سایر نژاد ها  پیدا نکرده اند.