خطر شدید عوارض قلبی پس از جراحی های بزرگ

پژوهشگرانی از دانشگاه بازل سوئیس در پژوهشی که با محوریت عمل های جراحی پیچیده و بزرگ انجام داده اند پی برده اند که از هر پنج بیمار پر خطری که تحت یک عمل جراحی بزرگ غیر قلبی قرار می گیرد، یک نفر در طول یک سال دچار یک یا چند عارضه قلبی می شود. چنین بیمارانی همچنین برای مدت طولانی تری از آنچه در گذشته تصور می شد در معرض خطر باقی می مانند.

این مطالعه در بیماران پرخطری که بین 65 تا 85 سال سن داشتند و یا این که سن آن ها بین 45 تا 64 سال بود و ضمنا مبتلا به نوعی بیماری قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر، بیماری عروق محیطی یا سکته قبلی بودند، انجا شد.

این بیماران همگی تحت عمل جراحی غیر قلبی قرار گرفتند و لازم بود حداقل یک شب در بیمارستان بمانند. انواع این روش ها شامل جراحی احشایی ، ارتوپدی ، تروما ، عروقی ، اورولوژی ، ستون فقرات و جراحی قفسه سینه بود.

سالانه بیش از 300 میلیون عمل جراحی در سراسر جهان انجام می شود. اما جراحی با وجود مزایای مختلف، می تواند حوادث قلبی از جمله حملات قلبی ، نارسایی قلبی ، اختلالات ریتم قلب و مرگ را تحریک کند.

این مطالعه شامل 2265 بیمار بود که 43 درصد از آنان زن بودند. بیماران مورد اشاره به مدت یک سال پس از جراحی برای بررسی حملات قلبی، نارسایی قلبی، اختلالات ریتم قلب و مرگ ناشی از بیماری های فوق تحت پیگیری قرار گرفتند.

همچنین برای تشخیص حملات قلبی بدون علامت، تمام بیماران هنگام بستری در بیمارستان، به شکل سریالی مورد سنجش تروپونین قرار گرفتند. این پروتئین در صورت بروز آسیب به عضله قلب، در خون افزایش می یابد.

بر اساس نتایج تحقیق تقریباً از هر هفت بیمار یک نفر در طی 30 روز بعد از عمل حداقل یک عارضه قلبی داشته است. همچنین از هر پنج بیمار یک نفر حداقل در طی یک سال دچار یک عارضه قلبی شده است.

به گفته مجریان این پژوهش، «نتایج ما نشان می دهد که در بیمارانی که دارای ریسک بالایی هستند، احتمال وقوع یک عارضه قلبی نامطلوب برای سه تا پنج ماه پس از جراحی بزرگ افزایش می یابد».

آن ها افزوده اند: «این پژوهش با ارائه اطلاعات مفیدی در مورد عوارض بعد از عمل، می تواند فرصت هایی را برای ایمن سازی جراحی فراهم کند».

گفتنی است یافته های فوق دیروز در نشریه رسمی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) موسوم به European Journal of Heart Acute Cardiovascular Care منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا