شناسایی پروتئین موثر در سکته مغزی

یک تیم تحقیقاتی در پژوهش های اخیر خود ، پروتئینی به نام FoxF2 را در کوچک ترین رگ های خونی مغز پیدا کرده  و دریافتند که این پروتئین برای ایجاد مانع خونی مغز ضروری است .

در یک تحقیق انجام شده   روی موش ها ، این تیم پژوهشی دریافتند که چگونه مانع خونی مغز ایجاد شده و چه چیزی باعث می شود تا مویرگ در مغز متفاوت از رگ های کوچک خونی در دیگر بخش های بدن عمل کند .

پیتر کارلسون (Peter Carlsson) استاد دانشگاه گوتنبرگ (University of Gothenburg) سوئد در گروه شیمی و زیست شناسی مولکولی در این رابطه چنین توضیح می دهد :  " ما انواع مختلف نقص را در رگ های خونی موش هایی که در مغز خود به میزان خیلی زیاد و یا خیلی کم پروتئین FoxF2 دارند ، مشاهده و ثبت کرده ایم . "

گفتنی است کوچک ترین رگ های خونی مغز نسبت به کوچک ترین رگ های خونی سایر اندام های بدن متفاوت هستند  چرا که دیواره های این مویرگ ها متراکم تر از سایر مویرگ ها است . سلول های عصبی در مغز مواد مغذی مورد نیاز خود را که به وسیله مولکول های فعال موجود در خون به این بخش از بدن منتقل شده اند ، دریافت می کنند .

قابل توجه است ، این مانع خونی مغزی نقش حیاتی در مغز داشته چرا که کنترل شدیدی بر موادی که با سلول های عصبی مغز در تماس هستند ، ایجاد می کند .

یکی دیگر از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید :  " در واقع این یک عمل حفاظتی محسوب شده و اگر مانع خونی مغزی نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد ، خطر سکته مغزی و عوارض جانبی دیگر مرتبط با آن افزایش پیدا می کند . در حقیقت ژن FoxF2 یک داوطلب بسیار مناسب در این رابطه به حساب می آید .

پیتر کارلسون در ادامه توضیحات خود می گوید : " در حال حاضر تحقیقات با همکاری متخصصین ژنتیک بالینی در حال پیگیری بوده است و آن ها به بررسی این مساله می پردازند که تا چه حد تغییرات ژن FoxF2 در افزایش خطر سکته مغزی موثر است؟  "

قابل ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله رشد سلول (Developmental Cell) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .