نتایج رتبه بندی جدید بهترین دانشگاه‌های کشورهای بریکس

جعفر مهراد، بنیانگذار ISC گفت: نتایج رتبه بندی جدید بهترین دانشگاه‌های جهان مربوط به کشورهای بریکس طبق فهرست تایمز مالی( FTSE) بر اساس معیارهای نظام رتبه‌بندی تایمز مشتمل بر معیارهای آموزش، پژوهش، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی با استفاده از 13شاخص عملکردی منتشر شده است. این رتبه‌بندی صد دانشگاه برتر را در مناطق یاد شده در فهرست قرار داده است.

جدول ۱۰ دانشگاه نخست این رتبه‌بندی به شرح ذیل است:

رتبه

دانشگاه

امتیاز

کشور

1

پکن

67.7

چین

2

شینگهوا

67.2

چین

3

فنی خاورمیانه

52.5

ترکیه

4

کیتاون

52.4

آفریقای جنوبی

5

لومونوسف مسکو

50

روسیه

6

ملی تایوان

48.5

تایوان

7

بوواسچی

46.3

ترکیه

8

فنی استانبول

44.9

ترکیه

9

فودان

44.8

چین

10

سائوپالو

44

برزیل

 

مهراد گفت: سال‌های متمادی است که آمریکای شمالی، اروپا و تاحدودی ژاپن و استرالیا ضمن آموزش جمعیت‌های خود، دانشجویانی را نیز از 4 گوشه جهان پذیرش می‌کنند.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: جمعیت‌های دانشجویی بسیاری با زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی گوناگون علاقمند به تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی در خارج از کشور محل تولد خود هستند. آموزش عالی، مانند بسیاری از صنایع دیگر، مدام در حال جهانی شدن است. مانند صنایع دیگر، تمرکز جغرافیایی در حال تغییر است. چین بعد از آمریکا و انگلستان به سومین کانون آموزشی بزرگ جهان تبدیل شده است.

به گفته وی، طبق آمارهای منتشره، در مقایسه با آلمان یا استرالیا تعداد بیشتری از دانشجویان خارجی در چین به دانشگاه می‌روند.

مهراد با بیان اینکه کره جنوبی در حدود 21.3 درصد از دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های چین را به خود اختصاص داده است، گفت: جالب است بدانیم که دانشجویان خارجی در چین بعد از رشته پزشکی در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: دانشگاه‌ها در ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی و حتی فدراسیون روسیه به سرعت با دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای غرب به رقابت برخاسته‌اند. بسیاری از این دانشگاه‌ها قابل دسترس‌تر از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته صنعتی است. بسیاری از این دانشگاه‌ها از نظر هزینه در شهرهایی قرار دارند که کم هزینه‌تر از شهرهایی مانند کمبریج، آکسفورد و بوستون است.

وی ادامه داد: در سال 2014 میلادی تعداد 9 هزار دانشجوی هندی از آمریکا درخواست ویزا کردند که نسبت به سال قبل از آن 60 درصد افزایش نشان می‌دهد. اکنون با توجه به این رتبه‌بندی تنها دانشجویان هندی یا چینی نیستند که باید به فرصت‌های موجود در سایر کشورهای بریکس توجه کنند، بلکه این فرصت برای سایر کشورهای جهان نیز ارزشمند است.

چهره ماندگار کشور گفت: از نظر آموزش عالی برتر و به یقین از نظر گوناگونی تجربه کشورهای جنوب اکنون امکاناتی به مراتب بیشتر از غرب برای عرضه به دانشجویان بین المللی در اختیار دارند.

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا