کلوپ کمپرسواران راه اندازی می شود

کمپرها، خودروهای متنوعی هستند که در ابعاد و اشکال مختلف برای انجام سفرهای طولانی مدت تجهیز می شوند تا در طول سفر از تمام امکانات یک زندگی سفری برخودار شوند. از قبیل سرویس بهداشتی و حمام تا امکانات خواب و خورد و خوراک.

برخی از خودروهای کوچک هم با کمک اتاقکی که به انتهای خودرو متصل می شود قابلیت کمپر پیدا کرده اند که نیازهای یک سفر طولانی مدت را برآورده کنند. این خودروها هر چند در کشور ما خیلی شناخته شده نیستند اما به مدد فضای مجازی بسیاری از این خودورها در حال شناخته شدن و معرفی هستند و علاقمندان خود را جذب می کنند.

به مناسبت روز جهانی جهانگردی، 210 خودروی ون، سواری، کمپر و … روز جمعه در کاخ نیاوران به اجرای معرفی برنامه های خود پرداختند. کاخ نیاوران به دلیل جنبه تاریخی و موزه ای مورد قبول کانون جهانگردی واقع شد و به همین جهت این خودروها در محوطه بیرونی کاخ پارک شدند.

صاحبان این خودروها که از علاقمندان به سفر و طبیعتگردی هستند سابقه زیادی در سفرهای بین شهری  و کشوری دارند و به همین جهت در تلاش هستند تا با ایجادی یک کلوپ و گردهمایی بتوانند زیر نظر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قرار بگیرند تا با عضویت در این کلوپ و همکاری با کانون بتوانند مشکلاتشان را از جمله در حوزه گرفتن مجوز تردد حل کنند.

خودروهای مسافرتی یک سبک سفر است که تعداد آن‌ها در ایران درحال افزایش است، هرچند قوانین راهنمایی و رانندگی برای تردد این خودروها در جاده‌های ایران چندان تعریف نشده و بعضی از آن‌ها مشمول مقررات خودروهای سنگین و کامیون می‌شوند. چون این کانون قبلاً هم در حوزه مجوز تردد به ماشین‌های تاریخی و استفاده و تغییر کاربری خودروهای تاریخی فعالیت داشته است و از آنجا که بخشی از فعالیت‌هایش در حوزه سفر است می‌تواند مسائل مربوط به این خودروهای مسافرتی را نیز حل کند.

نمایشگاهی برای عموم

پارک این خودروها در محوطه بیرونی کاخ نیاوران، مشتاقان بسیاری را به سوی خو کشاند. افرادی که به بازدید این کمپرها پرداختند با نحوه ساخت و ساز آنها آشنا شدند. تجهیزات و نوع به کارگیری آب و فاضلاب، روشنایی، گرمایش و سرمایش و نوع پخت و پز آشنا شدند. سوالات زیادی از سوی مردم ارائه می شد اما کمپرسوارها که بسیار اهل سفر و افراد صبوری هستند و معتقدند که مردم باید با این کمپرها آشنا شوند و در این زمینه فرهنگسازی شود به سوالات آنها پاسخ می دادند.

یک تحقیق در آمریکا نیز نشان می‌دهد با شیوع ویروس کرونا، میزان استفاده از کمپرها و خودروهای مسافرتی افزایش یافته است و خانواده‌های بیشتری ترجیح می‌دهند با این خودروها سفر کنند. بر همین اساس هم استقبال از این کمپرها زیاد شده است اما هزینه های تامین یک خودروی کمپر برای بسیاری از مردم گزینه اصلی عدم استفاده از این نوع خودروها شده است. مردمی که به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید یا اجاره این کمپرها را ندارند. اما تمایل دارند برای سفر خود از خودروی شخصی استفاده کنند بر همین اساس هم کمپرداران سعی می کنند در این زمینه مشکلاتشان را رفع کنند.

تا قبل از برگزاری این همایش، هواداران و خودروداران به صورت مجازی گروه هایی در این زمینه تشکیل داده و فعالیت می کردند اما با توجه به برگزاری هفته گردشگری، ترجیح دادند که در کاخ نیاوران جمع شوند تا اولین تجربه رسمی گردهمایی را داشته باشند. در واقع در این برنامه عضوگیری برای کلوپ آغاز کنند و بعد از این قرار است کلوپ کمپرسواران زیر نظر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی فعالیت کند.

روز جمعه این کمپرسوارها کاخ نیاوران را به مقصد سمنان ترک کردند. قرار است خودروهای کمپر پس از عبور از شریف آباد، پاکدشت، ایوانکی، سرخه و گرمسار به شهرستان سمنان رسیده و در مسیر خود از کاروانسرای تاریخی لاسجرد سرخه، کاروانسرای ده نمک و کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان بازدید کنند.

گزارش:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا