ساخت دستگاه پیشرفته ذخیره‌ساز داده‌ حسگرهای آزمایشگاهی

مهندس اتابک گل‌محمدی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا عنوان این دستگاه را "لب سرور" ذکر کرد و گفت: لب سرور، دستگاه داده‌بردار پیشرفته‌ای است که برای جمع‌آوری و ثبت داده‌های مختلف آزمایشگاهی طراحی و ساخته شده است.

وی با تاکید بر این که این دستگاه قادر است به طور همزمان داده‌های مختلف چون دما،‌فشار،‌ جریان و … را ذخیره کرده و نمایش دهد، اظهار داشت: تنوع ورودی و خروجی این داده‌پرداز به گونه‌ای است که می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی داده‌های انواع سنسورهایی که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، بهره برد.

گل‌محمدی به نحوه عملکرد این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: این دستگاه داده‌های مورد نظر را به صورت آنلاین در رایانه برای اپراتور نمایش می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده است که انواع متنوعی از حسگرها را می‌تواند پوشش دهد.

به گفته این محقق از طریق این دستگاه می‌توان اطلاعات و داده‌های حسگرها را جمع‌آوری و در کامپیوتر ذخیره‌سازی کرد.

این محقق به بیان مزایای کاربرد این دستگاه در آزمایشگاه‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: این دستگاه توانایی ثبت وضعیت دو میکرو سوئیچ برای انواع حسگرهای اعلام وضعیت مانند جریان سیال، نور و کلیدهای ورودی را دارد؛ ضمن آنکه امکان طبقه‌بندی حسگرها براساس زمان و رسم نمودار تمامی حسگرها در نرم افزار MATLAB در آن پیش‌بینی شده است.

گل محمدی، توانایی کنترل خروجی‌ها برای فعال‌سازی محرک‌های آزمایشگاهی مانند موتورها و شیرهای برقی را از دیگر مزایای آن نام برد و یادآور شد: این دستگاه قادر است فرآیندهای تحت آزمایش را بطور کلی از ابتدا تا انتها تحت نظر گرفته و همان گونه که برنامه‌ریزی شده ‌است، اجرایی کند.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر داده‌برداری از حسگرها، در بسیاری از آزمایش‌ها لازم است انواع مختلفی از خروجی‌ها مانند هیترها به‌ طور ثابت و یا متغیر کنترل شوند که این دستگاه این توانایی را به کاربر می‌دهد تا به راحتی هر دستگاه صنعتی با پروتکل‌های رایج را راه‌اندازی و کنترل کند.

گل‌محمدی پیاده سازی، کنترل و تکرار آزمایشات بصورت زمانبندی شده را از دیگر قابلیت‌های این دستگاه ذکر کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا