تحقیقات درباره عملکرد بدن در خواب

خوابیدن حالتی است که در آن موجود زنده کاملا در استراحت به سر می برد و بدنش در آن دوره شروع به بازسازی می کند، تقریبا تمام مهره داران برای حفظ بقای خود می خوابند. ذهن در هنگام خواب به نحو متفاوت تری نسبت به محرک ها پاسخ نشان می دهد و هنوز هم مشخص نیست که در این هنگام چه تغییری در ذهن رخ می دهد که چنین پاسخ هایی به وجود می آیند. ذهن همان است، عصب ها همان هستند، دریافت اکسیژن به نحو سابق انجام می شود و همه چیز مرتب است اما چه چیزی باعث می شود که دو حالت خواب و بیدار بودن ذهن را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ این سوالی است که رودولفو لیناس، پروفسور علوم عصب شناسی در دانشگاه نیویورک، مطرح کرده و به آن پاسخ داده است. او و همکارانش موفق به کشف کانال کلسیومی خاصی شدند که نقش بسیار مهمی در خواب سالم دارد. با این کشف کلیدی قدمی بزرگی در جهت درک عملکرد طبیعی یا غیر طبیعی مغز در هنگام بیداری محسوب می شود.

لیناس و همکارانش به منظور پاسخ به سوال مطرح شده بر روی بخش خاصی از ذهن موش ها متمرکز شدند. کانال های کلسیومی که به منزله دروازه های انتخابی در دیواره های نورون ها عمل می کنند بخش جدایی ناپذیر انتشار نورون ها هستند و وظیفه آنها اطمینان حاصل کردن از ارتباط صحیح بخش های مختلف مغز با یکدیگر است. اما در طول مدت خواب، فعالیت کانال کلسیومی افزایش می یابد و ریتم آرامی را آغاز می کند که با فعالیت هایش در طول مدت بیداری متفاوت است. محققان بر اساس این سرنخ یکی از کانال های کلسیومی موش ها به نام Cav3.1 را از بدن آن ها جدا کردند و به بررسی تاثیرات ایجاد شده در ذهن در اثر نبود این کانال های کلسیومی پرداختند.

این کانال ها در خواب طبیعی و نرمال نقش به سزایی دارند. فرایند به خواب رفتن موش های بدون  Cav3.1 نسبت به سایر موش ها بیشتر طول می کشید و همچنین مدت زمان خواب آنها نیز کوتاه تر شده بود و خواب عمیقی نیز نداشتند. فعالیت مغز آن ها نیز بیش تر شبیه زمان بیداری بود و از همه مهم تر، این موش ها هیچ وقت به مرحله خواب عمیق و آرام نمی رسیدند. لیناس در این باره می گوید: «همه این ها به این معناست که کانال Cav3.1 در ایجاد خواب عمیق نقش بسیار مهمی دارد.»

از آن جایی که این موش به طور کلی نمی توانستند خواب عمیقی داشته باشند، سندرومی در بدن آنها ایجاد شد که شبیه سندروم های مربوط به اختلالات روانی در انسان بود. لیناس بر این باور است که مطالعه کارکرد های مغز در هنگام بیهوشی می تواند کلیدی برای درک هوشیاری طبیعی و همچنین فعالیت های غیر طبیعی مغز باشد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا