ساخت سنسورهای شتاب نگار سبب شکست تحریم ها در این حوزه شد

به گزارش ایرنا، دکتر محمد تاتار روز یکشنبه درنشست خبری رونمایی از سنسورهای شتاب نگار HAT در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: در سال های اخیر وجود تحریم ها موجب اعمال فشار در زمینه ارسال تجهیزات لرزه نگاری و شتاب نگاری از سوی کشورهای سازنده به ایران شده بود.

وی ادامه داد:خوشبختانه با کمک متخصصان داخلی دانش فنی این تجهیزات حاصل و اکنون سنسورهای شتاب نگار در داخل کشور طراحی و تولید شده است.

وی بیان کرد: بر روی سنسورهای تولید شده،آزمایش ها و تست های مورد نیاز انجام شده و اکنون این سنسور توانسته تاییدیه های لازم را دریافت کند.

تاتار اظهارکرد: این سنسور امکان اتصال به جی پی اس را دارد و بر خلاف سنسورهای مشابه خارجی از قابلیت انتقال اطلاعات در زمان کم برخوردار است و دیتا بدون تاخیر زمان وارد مرکز پردازش می شود.

وی ادامه داد:اکنون چالشی که در کشورها وجود دارد در زمینه محاسبات سریع داده ها است به ویژه در سامانه های هشدار سریع که باید در محل انجام شود، خوشبختانه این مشکل دیده شده و درطراحی سنسورهای ساخت داخل رفع شده است .

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله گفت: از گذشته ساخت شتاب نگار و دستگاه لرزه نگار آرزوی ما بوده است و خوشبختانه امروز توانسته ایم در این حوزه به موفقیت برسیم .

وی با اشاره به اینکه کمترجایی در کشور وجود دارد که متاثر از زمین لرزه نباشد، افزود:با توجه به این شرایط نیاز به وجود دستگاه های مختلف درکشور برای اندازه گیری زلزله است و در چنین شرایطی ساخت این دستگاه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

تاتار بیان کرد: پژوهشگاه با توجه به ماموریت ها و اهدافی که داشته همواره بر روی پروژه های علمی مبتنی بر داده ها فعالیت داشته ودر این جهت تنها به بحث پژوهش اکتفا نکرده بلکه به توسعه پژوهش و تبدیل آن به محصول نیز قدم برداشته است.

سنسورهای شتاب نگار ثبت جنبش زمین 'AHT'امروز یکشنبه (هفتم تیر ماه ) با حضور معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در محل این پژوهشگاه رونمایی شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا