وضعیت تنها جاندار تک سلولی ارومیه همچنان بحرانی است

این روزها در کنار هزاران مشکل متعدد ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن افزون بر 90 درصد مساحت این تالاب، آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده آن نیز از بین رفته تا بحران به نقطه اوج برسد.

 در این خصوص دکتر یوسفعلی اسدپور،رئیس مؤسسه تحقیقات آرتمیای ایران به خبرنگار سیناپرس گفت : برابر با اطلاعات و رصدی که ما از آب های ورودی به دریاچه داشتیم به دلیل ایجاد شرایط مساعد زیستی بلافاصله آرتمیا احیا شد  اما زمانی که سطح آب دریاچه پایین می آید و با توجه به افزایش شوری دریاچه ارومیه ، میزان تراکم آرتمیا کاهش می یابد.

اسدپور با اشاره به اینکه تنها در محلهایی که آبهای شیرین وارد دریاچه ارومیه می شوند آرتمیا زاد و ولد می کند، افزود: امروز فقط در ورودی های آب به دریاچه آرتمیا دیده شده و امکان احیا در آنجا وجود دارد تا بتواند زندگی خود را آغاز کند و این حجم آب نیز به دلیل بارندگی های فصل بهار بوده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آرتمیای ایران با اشاره به اینکه هر گونه بهره برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه متوقف شده است، بیان داشت: برای بازگشت به شرایط طبیعی دریاچه ارومیه و مهیا شدن زمینه لازم برای زاد و ولد آرتمیا به پنج میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه نیازمندیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات آرتمیای ایران تاکید کرد : متاسفانه در حال حاضر تقریبا به صورت زنده هیچ آرتمیایی جز در ورودی های آب دریاچه وجود  ندارد .

 اسدپور افزود: امیدواریم به دریاچه ارومیه بیش از این رسیدگی شود و اقدامات لازم جهت بازسازی دریاچه و حفظ این موجود ارزشمند صورت گیرد.

به گزارش سیناپرس، آرتمیا از بین کل جانوران پرسلولی در کره خاکی مقاوم ترین در خصوص زیست در آب با میزان شوری بالاست ولی متاسفانه شرایط موجود دریاچه ارومیه و رسیدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حیات آرتمیا نیز شده است. این موجود تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از خانواده سخت پوستان است که می تواند در آب غلیظ و شور زندگی و از جلبکهای موجود دریاچه تغذیه کند اما هم اکنون وضعیت دریاچه ارومیه در حدی از بحران قرار گرفته که دیگر آرتمیا قادر به زیست نیست.

این جاندار تک سلولی با شرایط آب شور دریاچه ارومیه سازگاری پیدا کرده است و هم میتواند زنده زایی و هم تخمگذاری کند البته در شرایطی که استرس محیطی نباشد این جاندار زنده زایی می کند. همچنین باید گفت آرتمیا را تا زمانی که شوری آب به بیش از 220نرسد می توان نگه داشت اما بیش از آن به دلیل قطع زنجیره غذایی قدرت ادامه حیاط برای این موجود غیر ممکن می شود.

گزارش از: مرضیه میخانیک

 

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا