کشف سلاحی برای نبرد با سرطان و بیماری‌های التهابی

تحقیقات جدید تیمی از پژوهشگران انستیتوی تحقیقاتی QIMR برگوفر استرالیا، موفق به کشف نقش محوری یک پروتئین مهم در سیستم ایمنی بدن شده‌اند که در صورت به‌کارگیری در سیستم‌های ایمنی درمانی، امکان درمان طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها و بیماری‌های التهابی را فراهم می‌آورد.

این محققان در حال کار بر روی بیماری‌های انگلی گرمسیری مالاریا و لیشمانیوز بودند که دریافتند پروتئینی موسوم به پروتئین گرانول سلولی کشنده طبیعی یا به‌اختصار NKG7 نقش مهمی در طیف وسیعی از بیماری‌ها دارد.

آن‌ها گفته‌اند: «هنگامی‌که پروتئین NKG7 خاموش شود، التهاب در بدن کاهش می‌یابد. اما اگر تحریک شود، پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند».

NKG7 عامل اصلی التهاب و اساس بسیاری از بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های عفونی است که با آن‌ها روبرو هستیم.

به گفته محققان فوق، «این پروتئین پیش‌تر و در چند دهه پیش شناسایی شده بود، اما هیچ‌کس متوجه نشد که می‌توان از آن به‌عنوان یک سلاح اصلی برای سیستم ایمنی بدن و برای کنترل تومورها و عفونت‌ها و همچنین کمک به داروهای معمول استفاده کرد. NKG7 این کار را با انتقال عوامل سمی از سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های بیماری هدف‌گذاری شده انجام می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که در سرطان، پروتئین فوق هنگام درمان بیماران با داروهایی که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند، برانگیخته می‌شود تا عوامل کشنده را به تومورها برساند».

این تحقیق روی موش‌ها و همچنین نمونه‌های خون انسان که از بیماران لیشمانیوز در هند جمع آوری شده بود، انجام شده است. محققان دریافتند که بیماران مبتلابه لیشمانیوز، میزان بالایی از این مولکول در خونشان بیان می‌شود.

هدف قرار دادن پروتئین NKG7 با مسدود کردن عملکرد آن می‌تواند روشی جدید برای کاهش التهاب در بیماری‌ها باشد. از سوی دیگر فعال کردن آن می‌تواند باعث افزایش پاسخ ایمنی در طی برخی بیماری‌های عفونی و سرطان شود.

اکنون چالش اصلی پزشکان فوق آن است که بفهمند چه دارویی می‌تواند برای دست‌کاری پروتئین فوق در سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد تا از این طریق، بسته به نوع بیماری یا شرایط خاص، بتوان آن را روشن یا خاموش کرد.

این یافته‌های ارزشمند در نشریه معتبر Nature Immunology منتشر شده‌اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: نشریه Nature Immunology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا