زردچوبه به کمک بیماران کرونایی می آید

بیماری کووید ۱۹ همچنان یک مشکل بزرگ در سراسر جهان به حساب می‌آید که هر روز تعداد زیادی از انسان‌ها را مبتلا و برخی را از بین می‌برد. این بیماری عجیب، علائم و همچنین عوارض خاصی را برای مبتلایان خود ایجاد می‌کند که هر یک مشکلاتی بر مشکل اصلی می‌افزاید. در حال حاضر لخته شدن غیرطبیعی خون یک دلیل جدی برای نگرانی تعداد قابل‌توجهی از بیماران مبتلا به کرونا است.

پزشکان معتقد هستند که رقیق‌کننده طبیعی خون ممکن است یک رژیم غذایی معقول برای افراد مبتلا به کرونا در دوره پس از بهبودی در خانه باشد.

در بررسی خون افراد مبتلا به کووید ۱۹ که دچار انعقاد خون شده‌اند، تعداد بالایی از دو سلول نوتروفیل ها (نوعی سلول ایمنی) و پلاکت‌ها (سلول‌های مسئول لخته شدن) مشاهده می‌شود که احتمالاً انعقاد خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاصل واكنش بين اين دو سلول است. از دیگر عوارض مرتبط با این واکنش فیزیولوژیکی، انسداد رگ‌های خونی و آسیب رسیدن به بافت‌های موجود در مناطق اطراف آن است.

شواهدی از سراسر جهان نشان می‌دهد که لخته شدن خون یک پدیده شایع در بین تعداد زیادی از بیماران مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ است. تعداد زیادی از پزشکان کشورهای مختلف عارضه لخته شدن غیرطبیعی خون در رگ‌های بخش‌های مختلف بیماران کرونایی بستری در بیمارستان را گزارش کرده‌اند. آن‌ها برای این بیماری داروی ضد انعقاد خون را توصیه می‌کنند. در حقیقت لخته شدن خون یک عامل خطر احتمالی برای آسیب دیدن قلب و اندام‌های دیگر از جمله کلیه است.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار انعقاد خون می‌شوند؟

پژوهش‌هایی که در مجله Circulation منتشرشده، به ارتباط احتمالی بین لخته شدن خون و بیماری کرونا پرداخته است. محققان در بررسی‌های خون افراد مبتلا به کووید ۱۹ که دچار انعقاد خون شدند، تعداد بالایی از دو سلول نوتروفیل ها (نوعی سلول ایمنی) و پلاکت‌ها (سلول‌های مسئول لخته شدن) را مشاهده کردند. به اعتقاد این محققان، انعقاد خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاصل واكنش بين اين دو سلول است. از دیگر عوارض مرتبط با این واکنش فیزیولوژیکی، انسداد رگ‌های خونی و آسیب رسیدن به بافت‌های موجود در مناطق اطراف آن است.

مراقبت مناسب از بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید در منزل، پس از بازگشت از بیمارستان بسیار مهم است. این مسئله برای بیمارانی که به نوع شدید این بیماری مبتلا شده‌اند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع عوارض مختلف از جمله انعقاد خون را می‌توان در بین بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا مشاهده کرد. پزشکان توصیه می‌کنند همه بیماران مبتلا به کرونا که یا در منزل تحت درمان و بهبودی قرار داشته یا پس از مرخص شدن از بیمارستان در خانه تحت مراقبت هستند، بهتر است برخی از رقیق‌کننده‌های طبیعی خون را مورد استفاده قرار دهند.

در اینجا به معرفی برخی از رقیق‌کننده‌های طبیعی خون می‌پردازیم:

زردچوبه: این ادویه سنتی هندی می‌تواند ضد انعقاد طبیعی خون باشد. وجود پلی فنول در ماده زردرنگ زردچوبه به نام کورکومین عملکرد آنزیم‌های خاصی را که مسئول لخته شدن خون هستند، مسدود می‌کند.

فلفل کاین (Cayenne): این نوع فلفل دارای ماده رقیق‌کننده طبیعی خون معروف به سالیسیلات است. مطالعات متعددی مشخص ساخته است که این ماده می‌تواند به مقابله با لخته شدن و انعقاد خون کمک کند. علاوه بر آن، مصرف این فلفل به کاهش قند، چربی و فشارخون کمک می‌کند و خواص ضد چاقی دارد.

دارچین: ماده معروف به کومارین (coumarin) موجود در دارچین یک ضد انعقاد خون قوی محسوب می‌شود. در حقیقت، این ماده در داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین (warfarin) استفاده می‌شود.

زنجبیل: خواص ضد انعقادی زنجبیل مشابه فلفل کاین بوده و از ماده سالیسیلات نشاءت می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند منجر به ضد انعقاد متوسط خون شده و از بروز عوارض لخته شدن جلوگیری کند. بنابراین به افرادی که تحت درمان با داروی وارفارین هستند، توصیه می‌شود که از مصرف ترکیبات زنجبیل بپرهیزند.

سیر: سیر نیز یک ماده طبیعی مناسب برای رقیق کردن خون به حساب آمده که برای تسریع انعقاد خون مناسب است. مصرف مداوم سیر برای سلامت بسیار خوب بوده و تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استفاده از عصاره سیر در کنار وارفارین یا سایر داروهای ضد انعقاد خوراکی بی‌خطر است.