رهاسازی ۷۵۰ میلیون پشه پس از تغییر ژنتیکی

ایده رها کردن میلیون‌ها قطعه از پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی شاید شبیه به داستان یک فیلم علمی تخیلی باشد، اما در حقیقت قرار است این طرح توسط گروهی از دانشمندان در فلوریدا ایالات‌متحده آمریکا به واقعیت تبدیل شود.

پشه ها به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شیوع بیماری هایی همچون زیکا، تب دنگی، مالاریاُ، تب زرد و … محسوب شده و مقامات محلی امیدوارند با کمک این طرح موفق به کاهش تعداد پشه‌های حامل بیماری‌هایی مانند زیکا و تب دنگی شوند. به همین دلیل برنامه‌هایی را برای رهاسازی 750 میلیون پشه اصلاح‌شده ژنتیکی در دستور کار قرار داده‌اند.

بر اساس این طرح قرار است پشه‌های نر اصلاح‌شده ژنتیکی، معروف به OX5034، طی یک دوره دو ساله، از سال 2021، در فلوریدا رها شوند. لازم به توضیح است که فقط پشه‌های ماده انسان را نیش می‌زنند، زیرا برای تولید مثل و تخم‌گذاری نیاز به خون دارند. این موضوع بدان معناست که فقط پشه‌های ماده قادر به انتقال بیماری‌های واگیر دار هستند. در این میان اصلاح ژنتیکی پشه‌های نر می‌تواند روی تعداد پشه‌های ماده و تخم‌گذاری آن‌ها تأثیر گذاشته و فعالیتشان را محدود کند.

شرکت Oxitec که اجرای این پروژه را بر عهده دارد ادعا می‌کند که این طرح هیچ گونه خطری برای انسان و محیط زیست نخواهد داشت. سخنگوی این شرکت درباره طرح اصلاح ژنتیکی پشه‌ها گفت: «ما طی سال‌ها بیش از یك میلیارد پشه را در مناطق مختلف رها کرده‌ایم. بررسی‌های بعدی نشان می‌دهد این عمل هیچ گونه خطری برای محیط زیست یا انسان ندارد.»

با این حال منتقدان این طرح به طور جدی به مخالفت با آن پرداخته و آن را با آزمایش پارک ژوراسیک مقایسه می‌کنند.

انجمن دوستان زمین که یکی از منتقدان این طرح است در این رابطه اعلام کرد: آزادسازی پشه‌های ژنتیکی محیط زیست و گونه‌های در معرض خطر را در مقابل تهدیدهایی جدید قرار می‌دهد. در همین حال، طوماری با ۲۴۰ هزار امضا علیه اجرای این پروژه جمع آوری شده است.

در خاتمه گفتنی است تجربه استفاده از پشه‌های اصلاح ژنتیکی شده در کشورهایی مانند مصر و برزیل انجام‌شده و با موفقیت کامل همراه بوده است. در این موارد، پس از آزادسازی پشه‌های فوق، بیماری‌هایی که به‌صورت فراگیر در بین مردم شایع بود و از طریق پشه منتقل می‌شد پس از ۱۳ هفته تا ۹۵ درصد کاهش یافت.