کشف پاشنه آشیل بیماری مرس

سندروم تنفسی خاورمیانه که به صورت مختصر با نام مرس شناخته می شود (MERS: Middle East Respiratory Syndrome)، در طول چند هفته گذشته به شدت در رسانه‌های علمی مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل نیز دانشمندان فراوانی دست به تحقیقات در این زمینه زده اند.

در این میان دانشمندان دانشگاه پاردیو موفق به کشف یک عنصر حیاتی در زمینه مبارزه با این بیماری شده اند و در حقیقت توانسته اند تا پاشنه آشیل این بیماری را کشف کنند. در تحقیقات این دانشمندان مشخص شده است که یک مولکول خاص در این بیماری نقشی کلیدی را ایفا می کند.

این تیم تحقیقاتی دریافته اند که یک مولکول خاص وجود دارد که موجب از کار افتادن و عدم برخی از آنزیم های موجود در بدن انسان می شود. عدم فعالیت این آنزیم ها می تواند موجب شود که بدن انسان بتواند در برابر عوامل خطرساز این بیماری به خوبی از خود مقاومت نشان بدهد.

یان راث ول که از جمله برجسته ترین پروفسورهای این دانشگاهاست و در زمینه شیمی به عنوان یک متخصص برجسته بین المللی شناخته می شود در این باره می گوید: «این انزیم هدف اصلی و در حقیقت پاشنه آشیل مرس است و ما بسیار خوشحال هستیم که به این موضوع پی برده ایم. رویکردی که این بیماری به ما نشان داد درست مانند یک معمای پیچیده بود ولی مشکل اصلی اینجا بود که این بیماری هیچ شباهتی با نمونه هایی مانند سارس که پیش از این آن را بررسی کرده بودیم نداشت. ما برای به دست آوردن تمامی موارد مجبور بودیم که تحقیقاتی گسترده را انجام بدهیم و به سرانجام نیز شواهد و نتایجی را یافته ایم که می تواند به کل جامعه علمی جهان برای مبارزه با این بیماری کمک کند.»

این تیم تحقیقاتی با هدف قرار دادن این آنزیم خاص که 3C نام دارد موفق به تغییر در ساختار فعالیت این آنزیم شده و در نهایت موجب شدند تا ویروس مرس دیگر تولید نشده و در نتیجه نیز تمامی فعالیت های آن به تدریج از بین برود که این عدم تکثیر ویروس به معنای کنترل بیماری بوده است. این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در اختیار تمامی محققان قرار گرفته است تا بتوان سریع ترین روش های تاثیرگذاری بر روی این آنزیم را کشف کرده و مرس را به صورت کامل ریشه کن کرد.