ارسال هدست هولوگرام به ایستگاه فضایی بین‌المللی

کد خبر : 10532 شنبه 06 تیر 1394 - 18:07:31

مهندسان شرکت مایکروسافت و ناسا به دنبال ارسال فناوری هولوگرام به فضا و استفاده از آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند.

به گزارش ایسنا، این دانشمندان در نظر دارند هدست‌هایی موسوم به HoloLens را در فضا آزمایش کنند. آن‌ها پیش‌تر این هدست‌ها را در محیط‌های بی‌وزنی که در یک هواپیما شبیه‌سازی شده بودند، آزمایش کردند.

ناسا به تازگی اعلام کرده یک جفت هدست HoloLens را بر روی فضاپیمای باری دراگون اسپیس‌ایکس که فردا (یکشنبه) عازم فضا می‌شود، به ایستگاه بین‌المللی خواهد فرستاد.

فضانوردان حاضر در ایستگاه این ابزار را برای اطمینان از عملکرد آن‌ها آزمایش خواهند کرد و با استفاده از این هدست‌ها اطلاعات و تصاویر را از زمین می‌گیرند.

همکاری بین ناسا و مایکروسافت در نهایت موجب می‌شود فضانوردان در آینده هدست‌های HoloLens را بپوشند و با استفاده از وضعیت برنامه‌ریزی‌شده Remote Expert Mode در هدست، به اپراتورهای زمینی نمایی از آنچه می‌بینند ارائه دهند.

اپراتورهای زمینی سپس از تصاویر هولوگرافیکی سه‌بعدی موجود در مقابل چشم فضانوردان برای کمک به آن‌ها در انجام تحقیقات و عملیات تعمیر در ایستگاه بهره خواهند برد.

وضعیت دیگر در این هدست «حالت پردازش» (Procedure Mode) است که فضانوردان را قادر خواهد ساخت با استفاده از هدستی که بر سر دارند، تصاویر انیمیشنی موجود بر روی تجهیزات مورداستفاده خود را بدون کمک‌گرفتن از اپراتورهای زمینی ببینند.

گرچه این پروژه هم‌اکنون، حالت آزمایشی دارد، ناسا و مایکروسافت به آینده‌ای خوش‌بین هستند که بتوانند از فناوری هولوگرام برای کمک به فضانوردان در کنکاش جهان‌های دیگر بهره ببرند.

به گفته سام سیممی، مدیر برنامه‌های ایستگاه بین‌المللی فضایی، این فناوری موجب می‌شود ماجراجویان فضایی در آینده در سفر به مریخ از خودمختاری بیشتری برخوردار باشند.