برای دیدن این موزه باید غواصی کنید

باستان شناسی دانشی نسبتاً جدید است که یکی از شاخه‌های نوظهور این دانش، باستان شناسی زیر آب محسوب می‌شود. در طول تاریخ فعالیت‌های بشری، آثار متعددی در سراسر دریاها و سواحل مجاور بنادر، باقی‌مانده‌اند که دیدن آن‌ها برای هر بیننده‌ای جذاب خواهد بود.

معمولاً برای دیدن آثار باستانی باید به موزه‌ها رفت اما در حوزه باستان شناسی زیر آب می‌توان سایت موزه‌هایی را در زیر آب طراحی کرد که بازدیدکنندگان برای دیدن این آثار باید غواصی کنند.

کشتی مشهور قرن پنجم پیش از میلاد مسیح که بخش اصلی موزه زیر آب است، یکی از مهم‌ترین کشف‌های سالم در دوران کلاسیک باستان به حساب می‌آید. این کشتی در سال ۱۹۸۵میلادی توسط یک ماهیگیر از آلیونسوس (Alonissos)، در نزدیکی ساحل صخره‌ای غربی پریسترا (Peristera)، در عمق ۲۸ متری کشف شد.

نخستین موزه باستان شناسی زیر آب یونان در ابتدای هفته جاری افتتاح شد. این موزه زیر آب در نزدیکی سواحل جزیره غیر مسکونی پریسترا (Peristera) با فاصله بسیار کم از سواحل شرقی آلیونسوس (Alonissos) واقع شده است و بازدید آن برای عموم آزاد خواهد بود.

بازدید کنندگان موزه زیر آب یونان می‌توانند از دوشنبه سوم آگوست تا پنجشنبه دوم اکتبر سال جاری با غواصی کردن به تماشای نمایشگاه‌هایی که از کشتی مشهور قرن پنجم پیش از میلاد مسیح در زیر دریا واقع شده‌اند، بپردازند.

گفتنی است در این موزه شگفت انگیز، غواصی کردن برای افراد حرفه‌ای و حتی آماتور امکان پذیر است. امکانات لازم برای کمک به غواصان آماتور و غیر حرفه‌ای نیز وجود دارد.  

کشتی مشهور قرن پنجم پیش از میلاد مسیح که یکی از مهم‌ترین کشف‌های سالم در دوران کلاسیک باستان به حساب می‌آید، در سال ۱۹۸۵میلادی توسط یک ماهیگیر از آلیونسوس (Alonissos)، در نزدیکی ساحل صخره‌ای غربی پریسترا (Peristera)، در عمق ۲۸ متری کشف شد.  

این کشتی، احتمالاً یک کشتی آتنی بزرگ بازرگانی آن زمان بوده که تخمین زده می‌شود، در هوای بسیار طوفانی در حدود سال ۴۲۵ پیش از میلاد در محل کشف شده، غرق شده است. به نظر می‌رسد این کشتی با هزاران خمره‌های سفالی بزرگ با دو دسته از شهر Peparithos  که امروزه با نام Skopelos شناخته می‌شودحرکت کرده و به مقصد شهر Mendi (شهر باستانی هالکیدیکی Halkidiki) بارگیری شده بود.

بازدید کنندگان و افرادی که به هر دلیلی امکان غواصی در دریا را ندارند همچنین می‌توانند از طریق یک تور غواصی مجازی با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی در ساحل مانده و به دنیای شگفت انگیز و اسرارآمیز بستر دریا دسترسی پیدا کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا