دعوا بر سر خدمات رسانی به مردم

اما با توجه به شرایط خاص این روزها و  حل معضل کندی سرعت اینترنت و همچنین بلااستفاده ماندن آن از سوی صداوسیما، مدتی است که بار دیگر به عنوان راهکاری از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده است.

این ماجرا تا کنون موافقان و مخالفان بسیاری به همراه داشته؛ به گونه ای که عده ای استفاده از اینترنت پرسرعت و تحقق نسل جدید اینترنت همراه در کشور را حق مردم دانسته و معتقدند وزارت ارتباطات می تواند از بستری که در حال حاضر هیچ مورد استفاده ای ندارد در این راستا بهره بگیرد.

عده ای نیز معتقدند این بستر در مالکیت صدا و سیما قرار داشته و دارد و اتفاقا موارد استفاده ای هم برای این سازمان دولتی داشته و اینگونه نیست که بلااستفاده مانده باشد.

نایب رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه (ABU) در رابطه با این موضوع در گفتگو با سیناپرس گفت: در همه دنیا بین سازمان های پخش کننده و وزارت ارتباطات یا اپراتورها جنگی جدی پیرامون این موضوع شروع شده و این تنها مختص کشور ما نیست.

دکتر حسن خجسته باقرزاده گفت: در ابتدای مطرح شدن این موضوع در بیش از یک دهه گذشته پخش کننده های تلویزیونی تعهد دادند که این بستر را واگذار کنند تا شبکه های موبایلی از آن استفاده کنند که در برخی از کشورها هم این کار انجام شد.

راه اندازی شبکه های HD

وی اظهار کرد: اما واقعیت این است که صدا و سیما در راستای راه اندازی شبکه های HD به این بستر احتیاج دارد. این دقیقا همان موضوعی است که در اروپا هم به صورت جدی مطرح شده است.

عضو هیات امنای دانشگاه صداوسیما اذعان کرد: مخابرات برای تحقق 5G و گسترش اینترنت همراه و صداوسیما هم برای گسترش شبکه های HD می خواهند این بستر را در اختیار داشته باشد. اگر قرار باشد صداوسیما این بستر را واگذار کند باید خودش مجدد برای تحقق این امر سرمایه گذاری اولیه انجام دهد.

وی افزود: این در حالیست که وزارت ارتباطات می تواند بدون در نظر گرفتن این بستر برای زیرساخت های خود هزینه کرده و به نتیجه برسد. در هرحال این باندهای فرکانسی در دنیا در همه کشورهای جهان دو رقیب بزرگ دارند.

افزایش هزینه مصرف رسانه ای

خجسته باقرزاده تاکید کرد: اگر قرار باشد این بستر از دسترس پخش کننده ها خارج شود، آن وقت ارائه خدمات برای مردم باید روی شبکه های کابلی اتفاق بیفتد که این مانند سرویس هاس IPTV برای مردم هزینه پهنای باند به همراه خواهد داشت که همین امر هزینه مصرف رسانه ای مردم را افزایش می دهد.

وی افزود: از سوی دیگر استفاده از اینترنت پرسرعت و با کیفیت نیز از مهمترین دغدغه های مردم است که این مسائل مقوله مالکیت باندهای فرکانسی مذکور را به جنگ مهمی در دنیا بدل کرده است که هوز هم در هیچ جای دنیا این چالش به صورت صددرصدی حل نشده است.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا