روز جهانی شير مادر

  • هفته و روز جهانی شير مادر

 اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۱۱‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود. در ایران همچنین روز ۱۱مرداد به‌عنوان روز جهانی شیر مادر به رسمیت شناخته شده است. همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.

هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. سال هااست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد وسلامت کودکان وهمچنین سلامت مادران شناخته شده است . وبه تنهائی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است ودر شش ماه دوم تولدانرژی لازم پنجاه درصد از شیر مادر وپنجاه درصد از تغذیه تکمیلی تامین میشود .

آموزش به مادران هنر است که به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیر دادن هستند وباید این باور به مادران تفهیم گردداز طرف دیگر حمایت جامعه از زنان وحمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه دارد.

نکته مهم دیگر آموزش کارکنان بیمارستان ها ومراکز درمانی است که بتوانند پاسخ گوی مادران به گونه صحیح باشند چون اگر نا آگاهانه به سوال مادری پاسخ داده شود بد آموزی مصیبت وار خواهد بود در دو تا سه هفته اول تولد مهمترین زمان سوال برانگیز مادران خواهد بود .

  • روز جهانی وب

1 آگوست مصادف با 11 مردادماه روز جهانی وب نام دارد، Web رسانه جهان اطلاعات است که کاربران می تواننداز طریق ابزار مختلف به اینترنت متصل شوند. در دنیای وب اغلب با نشانی www روبرو می شوید که سرنام سه واژه word wide web (شبکه جهانی وب) است.

  • آغاز به كار اولين خط كشتيراني ايران در درياي خزر

اولين خط كشتيراني ايران در درياي خزر با حضور وزراي راه و ترابري، اقتصاد و دارايي، جهاد سازندگي و برخي مسؤولان محلي در دهم مرداد ماه 1368 ش آغاز به كار كرد. با ايجاد اين خط كشتيراني در آب‏هاي خزر، قدرت صادرات و واردات كالا از طريق اين آبراه مهم افزايش چشمگيري يافت. با شروع به كار اين خط، جمهوري اسلامي ايران، مبادي ورودي خود را گسترش داد و با اين خط، مسير صادرات به اروپا در حدود چهارهزار كيلومتر كوتاه شد. همچنين فعال شدن اين خط، در ترانزيت كالا تأثير به سزايي بر جاي نهاد.

  • درگذشت راغب اصفهاني

راغب اصفهاني ( ابوالقاسم، حسين بن محمد) از بزرگان علماي اهل سنت مي‏باشد كه در لغت، حديث، كتابت، كلام، حكمت، اخلاق و علوم و فنون ادبي و عربي و شعر شهره‏ي آفاق و مراتب فضل و كمال وي مسلم مي‏باشد. وي را شيعه نيز گفته‏اند. افانين البلاغه، جامع التفسير و مفردات القرآن از جمله تاليفات اوست.

  • تولد ژان لامارك

ژان باتيست پيِر آنتوان دومونه لامارْكْ دانشمند زيست شناس و طبيعي دان فرانسوي در 1 اگوست 1744م درفرانسه به دنيا آمد. وي در نوجواني به نظام پيوست اما پس از چند سال اين كار را رها كرد. لامارك چون در باغ پادشاهي رفت و آمد داشت، به جمع‏آوري گياهان علاقه زيادي پيدا كرد. تاكيد لامارك درباره تطور و تكامل موجودات زنده بر دو اصل تاثير محيط و واكنش موجود زنده به اين تاثير و نيز وراثتِ صفاتِ اكتسابي است. انديشه‏هاي لامارك، بعدها موجب اختلاف و نزاع فراواني بين دانشمندان علوم طبيعي گرديد و طرفداران نظرات لامارك، به لاماركيسم معروف شدند. كتاب فسلفه جانورشناسي و تاريخ جانوران بي‏مهره نيز بعدها مبناي فرضيه تكامل تدريجي موجودات زنده گرديد. ژان باتيست لامارك كه به عنوان پايه‏ گذار علم نوين طبيعي، معروف است سرانجام در 18 دسامبر 1829م در 85 سالگي درگذشت.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا