پایش دقیق‌تر دی‌اکسیدکربن با ماهواره‌ها در محاسبات جدید

به گزارش ایسنا , تیمی از دانشمندان به رهبری کالج دانشگاهی لندن، محاسبات جدیدی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به دقت چگونگی جذب نور رنگهای مختلف را با دی‌اکسیدکربن پیش‌بینی کند.

این امر به دانشمندان هواشناسی در بررسی انتشارات گازهای گلخانه به منظور تعبیر بهتر اطلاعات بدست آمده از ماهواره‌ها و ایستگاههای زمینی سنجش دی‌اکسیدکربن کمک خواهد کرد.

به عبارت دیگر، این محاسبات، نظارت بر دی‌اکسیدکربن از فضا را ارتقا خواهد بخشید. چنین سنجش‌هایی در تحقیقات تغییرات آب‌وهوایی از اهمیت بسیاری برخوردارند. با بهبود درک محققان از میزان جذب تشعشعات توسط دی‌اکسیدکربن، عدم اطمینان‌ در مدلسازی تغییرات اقلیمی کاهش می‌یابد و درخصوص این‌که در طول چند دهه‌ آینده زمین چه اندازه در حال گرم شدن است پیش‌بینی‌های درست‌تری به دست دهد.

این تحقیق توسط دانشمندان کالج دانشگاهی لندن، دانشگاه علوم روسیه، موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا و دانشگاه نیکولاس کوپرنیک لهستان انجام شده و نشان می‌دهد که قوانین پایه‌ای مکانیک کوانتوم چگونه به پیش‌بینی دقیق میزان جذب نورهای مختلف توسط دی‌اکسیدکربن کمک می‌کند.

محققان از محاسبات مبتنی بر معادلات مکانیک کوانتومی برای پیش‌بینی چگونگی جذب نور رنگهای مختلف توسط مولکول گاز دی‌اکسید کربن استفاده کردند. آنها همچنین از رایانه‌های قدرتمند برای انجام این پیش‌بینی‌ها بهره بردند که پس از آن با استفاده از سنجش‌های دقیق بدست آمده با روش بسیار حساس (CRDS) تائید شدند.

اگرچه این معادلات مکانیک کوانتومی از مدتها قبل و پیش از تهیه این محاسبات دقیق وجود داشتند، با این حال، بدون فناوری‌های مدرن امکان استفاده از آنها برای این کار وجود نداشت.

ترکیبی از رایانه‌های مدرن و روشهای بدیع حل مشکل به این معنی است که در حال حاضر دانشمندان می‌توانند از نظریه کوانتوم برای محاسبه قدرت جذب نور در هر طول موج توسط دی‌اکسید کربن استفاده کنند.

این کشف به دانشمندان کمک می‌کند از چگونگی کارکرد دی‌اکسیدکربن در جو مطلع شده و به طور دقیق منابع انتشار این گاز را تشخیص دهند که این امری حیاتی در پیش‌بینی وضعیت آینده زمین است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا