کشف خزه ای که آلودگی آب را از بین می برد

پژوهشگران چینی موفق به شناسائی و کشف نوعی ویژه از خزه ها شده اند که از طریق تبدیل اکسید نیتروژن به مواد مغذی ، توانائی تصفیه آب های آلوده و پاکسازی منابع آبی را دارد .

گفتنی است این تیم تحیقیاتی به سرپرستی دانشمندی به نام ژائو های Zhao Hai در موسسه زیست شناسی چنگ دو Chengdu Institute of Biology از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین Chinese Academy of Sciences ، موفق به شناسائی این نوع ویژه از خزه ها در بین هشتصد نمونه خزه جمع آوری شده از سراسر دنیا شد . این پژوهش ها از نه سال پیش آغاز شده بود . 

به گفته پژوهشگران این خزه علاوه بر ویژگی تصفیه آب دارای فواید دیگری نیز هست . بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، در صورتی که این خزه در تنها در یک درصد از دریاچه ها و برکه های چین کشت داده شود ، قادر به تولید سالانه یک میلون و 720  تن اتانول به صورت سالانه خواهد بود که ارزشی اقتصادی برابر با یک میلیارد و 680 میلیون دلار خواهد داشت . به گفته ژائو های ، بیش از هفتاد درصد رودها ، دریاچه ها و منابع آبی چین دچار الودگی هستند و میزان اکسید نیتروژن آن ها بالا بوده و این موضوع بر زندگی جانوران آبزی تاثیرات نامطلوبی گذاشته است .

این پژوهشگر در ادامه تاکید کرد : " خزه ها کوچکترین گیاهان گلدار جهان محسوب می شوند . این گونه ویژه از خزه ها قابلیت جذب میزان بالائی از نیترات و فسفات  را داشته و همچنین می تواند آلودگی های ناشی از فلزات سنگین در آب ها را کاهش دهند . "

بر اساس آزمایش های انجام شده توسط این پزوهشگران ، تنها پس از هفت روز از کشت این خزه ها در آب های آلوده ، میزان آلودگی منابع آبی فوق کاهش بسیاری داشته و به حد استاندارد رسیده است .

گفتنی است روش تصفیه آب و استفاده از این خزه برای این منظور ف به طور رسمی از سوی پزوهشگران این تیم تحقیقاتی به ثبت رسیده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا