آیا فلج صورت قابل درمان است؟

یک روز صبح زمانی که از خواب بیدار شدم، متوجه شدم قادر به تکان دادن یک طرف صورت خودم نیستم. ابتدا تصور کردم دچار سکته مغزی شده ام و به نزد پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم اما تشخیص او فلج صورت بود. علت اصلی ایجاد فلج صورت چیست؟ بهترین روش برای درمان این مشکل چیست؟

همه واژگان بلز پالزی، فلج بل، فلج عصب فاسیال به معنای فلج ناگهانی صورت هستند که معمولا یک طرف صورت را درگیر می کند اما در موارد نادر می تواند باعث ایجاد علایم دو طرفه شود.

این مشکل عصب زوج هفتم مغزی را درگیر می کند که مسوول کنترل چشمک زدن، باز و بسته کردن چشم ها، لبخند زدن، تولید بزاق، تولید اشک، بالا بردن ابروها و اخم کردن است.

شروع سریع احساس یک ضعف خفیف تا یک فلج کامل در بخشی از صورت از جمله علایم این بیماری است که معمولا در چند ساعت تا چند روز آغاز می شود و حرکاتی مانند لبخند زدن یا بستن چشم ها را برای فرد مشکل می کند.

پژمرده شدن صورت و عدم توانایی در بیان احساسات توسط صورت، احساس درد در ناحیه فک یا در پشت گوش منطقه فلج شده، افزایش حساسیت و تحریک پذیری به صداها در منطقه درگیر فلج، سردرد، کاهش قدرت چشایی، تغییر در میزان تولید اشک و ترشح بزاق از دیگر علایم این بیماری است.

اگرچه اکنون علت دقیق بلز پالزی روشن نیست اما اکثر پزشکان معتقدند که این امر به دلیل آسیب و التهاب در عصب صورت که اکثر عضلات صورت و قسمت هایی از گوش را کنترل می کند، اتفاق می افتد. همچنین محققان معتقدند که عفونت های ویروسی نیز ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند.

افراد دارای 15 تا 60 سال، مبتلایان به دیابت یا بیماری های تنفسی فوقانی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی، زنان باردار( به خصوص در سه ماهه سوم بارداری یا در هفته اول پس از زایمان) از جمله افراد مستعد به ابتلا به این مشکل هستند.

جراحی، دارو درمانی (کورتیکواستروئید، قطره اشک مصنوعی و داروی ضد التهاب)، تمرین درمانی( تحریک الکتریکی، ماساژ دستی) و فیزیوتراپی( یکی از موثرترین روش ها) از جمله روش های درمانی برای فلج بلز محسوب می شوند.

*دکتر شهرام فیروز مرنی، فوق اینترونشنال تخصص درد، ستون فقرات، استخوان و عضلات

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا