با رژیم غذایی به جنگ کرونا بروید

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند سلامت متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و خطر عوارض ویروس کرونا را کاهش دهد. با این حال گروهی از متخصصان معتقد هستند که جلوگیری از مصرف غذاهای فراوری‌شده برای سلامتی متابولیک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به طور کلی پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است تا حدودی در جلوگیری از مشکلات بهداشتی کمک کند اما حذف کردن مواد غذایی غیر سالم و غذاهای فراوری‌شده از رژیم غذایی مهم‌ترین تغییری است که می‌تواند برای بهبود سلامت متابولیک بدن ایجاد شود.

با توجه به ادامه دار بودن همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و در خطر بودن جان انسان‌ها، محققان هیچ نظریه یا حدس و گمانی را بدون تحقیق و بررسی رد نمی‌کنند، زیرا شاید بتوانند راه‌حل‌های بالقوه‌ای برای مبارزه با این بیماری پیدا کنند.

قابل‌توجه است که تاکنون 150 نمونه واکسن ویروس کرونا در سراسر جهان ساخته‌شده که در مراحل مختلف آزمایشی قرار دارند. از این تعداد 15 واکسن روی داوطلبان انسانی در حال آزمایش است. چندین داروی موجود از جمله رمدیسویر (remdesisvir)، داروی آرتریت توکیلیزوماب (arthritis drug tocilizumab) و تزریق پسوریازیس اتیولیزوماب (psoriasis injection itolizumab) که برای درمان سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود، نتایج امیدوار کننده‌ای را برای کنترل و درمان بیماری کووید 19 نشان داده است. استفاده از این داروها در بسیاری از کشورها برای معالجه بیماران مبتلا به کرونا که حال وخیمی دارند در شرایط محدود تأیید می‌شوند.

در همین حال، برخی از کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت ادعا می‌کنند که تغییر رژیم غذایی یا خوردن غذاهای خاص می‌تواند به جلوگیری از ابتلای بیماری ویروسی و یا کاهش عوارض آن کمک کند.

مقاله‌ای در یک هفته نامه پزشکی منتشرشده که نشان می‌دهد، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند سلامت متابولیسم را بهبود بخشد و خطر عوارض ویروس کرونا را کاهش دهد.داده‌های موجود نشان می‌دهد، افرادی که شرایط خاص مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به موارد شدیدتر کووید 19 هستند.

بر اساس گفته‌های ماریان دماسی (Maryanne Demasi) یکی از محققان این پژوهش، استفاده از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند به کنترل قند خون و بهبود سلامت متابولیک کمک کند.

این مساله بدن را به نوبه خود در برابر عوارض خطرناک از ویروس کرونا محافظت می‌کند؛ اما برخی از کارشناسان با این محقق موافق نیستند. در حالی که تحقیقات پیشین نشان داده است که رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند هم به کاهش وزن و هم کنترل قند خون کمک کنند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید محدود کردن کربوهیدرات‌ها می‌تواند از بدن در برابر خطر ویروس محافظت کند.

به گزارش سیناپرس، تا زمانی که واکسن در دسترس نباشد، سیستم ایمنی بدن ما نقش اصلی در مبارزه با ویروس کرونای جدید را دارد. رژیم غذایی سالم چه از نظر کم کربوهیدرات، چه رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا کم‌چربی می‌تواند از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی کند اما هیچ رژیم خاصی برای رفع مشکلات بهداشتی مرتبط با وخیم‌ترین حالت در کوتاه‌مدت مؤثر نیست.

بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که نباید در طول بیماری همه‌گیر کووید 19، کربوهیدرات‌ها را محدود کرد مگر اینکه پزشک در مورد آن دستور دهد. رژیم کم کربوهیدرات یک رژیم غذایی است که کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند، مانند آن‌هایی که در غذاهای شیرین، غلات، ماکارونی و نان وجود دارد و بر غذاهای پر پروتئین و چربی تأکید دارد.

با این حال، خوردن یک رژیم متعادل كه مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن ما را تأمین می‌کند برای سلامتی كلی بدن ضروری است و در پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض نقش دارد. جلوگیری از مصرف غذاهای فراوری‌شده برای سلامت متابولیک مهم است.

مطالعات متعددی، غذاهای فراوری‌شده، غلات بسیار پالایش شده و قندها را به موارد بهداشتی مانند زیاد شدن انسولین یا هایپرینسولینا (hyperinsulinea)، افزایش وزن بیش از حد و سندرم متابولیک اضافه کرده است.

متخصصان معتقدند به طور کلی پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است تا حدودی در جلوگیری از این مشکلات بهداشتی کمک کند اما حذف کردن مواد غذایی و غذاهای فراوری‌شده از رژیم غذایی مهم‌ترین تغییری است که می‌تواند برای بهبود سلامت متابولیک بدن ایجاد شود.

علاوه بر این انرژی متراکم غذاهای فراوری‌شده بدون مواد مغذی که کاملاً خوشبو هستند، می‌تواند باعث شود تا افراد آن‌ها را بیشتر مصرف کنند.  بنابراین بهتر است در هر موقعیت و هر زمانی این رژیم غذایی کنار گذاشته شود. اگر فردی مواد غذایی فراوری‌شده را از برنامه غذایی خود حذف کند به همان اندازه مؤثر است که از یک رژیم کم کربوهیدرات یا کم‌چربی پیروی کند زیرا هر دو می‌توانند برای حفظ وزن سالم و متابولیسم به همان اندازه مؤثر باشند.

یکی از نکات مهم دیگر اینکه استفاده از رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای چند هفته تأثیری روی شرایط خاص مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و سندرم متابولیک ندارد و آن‌ها را برطرف نمی‌کند. برای ایجاد یک تغییر اساسی باید این رژیم غذایی را ماه‌ها و حتی بیش از یک سال ادامه داد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا