ظهور طاعون انسانی در مغولستان

روز گذشته یک بیمار مبتلا به طاعون در شهر بایانور (Bayannur) کشف شده و پس از قطعی شدن عامل طاعون در فرد بیمار، پزشکان به سرعت مقامات دولتی را در جریان گذاشته و در پی آن مقامات محلی برای پیشگیری از طاعون، فرمان هشدار سطح 3 در شهر را صادر کردند.

گفته می‌شود به دلیل خطر زیاد همه‌گیری طاعون، این هشدار تا پایان سال به قوت خود باقی خواهد بود. طاعون، ناشی از نوعی باکتری بوده و انتقال آن از طریق گزش کک و حیوانات آلوده انجام می‌شود. این بیماری یکی از کشنده ترین عفونت‌های باکتریایی در تاریخ بشر به شمار می‌رود.

طاعون، ناشی از نوعی باکتری بوده و انتقال آن از طریق گزش کک و حیوانات آلوده انجام می‌شود. این بیماری یکی از کشنده ترین عفونت‌های باکتریایی در تاریخ بشر به شمار می‌رود. در طول دوران موسوم به مرگ سیاه در قرون وسطی، حدود 50 میلیون نفر در اروپا به دلیل ابتلا به طاعون کشته شدند.

در طول دوران موسوم به مرگ سیاه در قرون وسطی، حدود 50 میلیون نفر در اروپا به دلیل ابتلا به طاعون کشته شدند. طاعون خیاری که یکی از سه شکل طاعون است باعث التهاب دردناک گره‌های لنفاوی، تورم و همچنین تب، لرز و سرفه می‌شود.

مقامات بهداشتی بایانور از مردم می‌خواهند که اقدامات احتیاطی را در نظر داشته باشند تا خطر انتقال انسان به انسان به حداقل برسد و همچنین از مردم به طور جدی خواسته شده است از شکار یا خوردن حیواناتی که می‌توانند باعث عفونت شوند، خودداری کنند.

به گفته یکی از مسئولان شهری: «در حال حاضر، خطر شیوع بیماری همه گیر طاعون انسانی در این شهر وجود دارد. عموم مردم باید آگاهی و توانایی خود در زمینه محافظت از خود را بهبود بخشیده و شرایط سلامتی غیر طبیعی را به سرعت گزارش دهند.»

مقامات بایانور همچنین به مردم هشدار دادند كه در صورت مشاهده جسد موش‌های صحرایی مرده یا بیمار، آن را گزارش دهند. موش صحرایی در بعضی از مناطق چین و مغولستان هم‌جوار خورده می‌شود و از نظر تاریخی باعث شیوع طاعون در منطقه شده است.

گفتنی است هفته گذشته، دو مورد از طاعون خیاری در مغولستان تأیید شد. این دو بیمار هر دو برادر بوده و از گوشت موش صحرایی تغذیه کرده بودند.

در ماه مه گذشته نیز یک زن و شوهر در مغولستان پس از خوردن یک موش صحرایی به دلیل ابتلا به طاعون جان خود را از دست دادند.

در تازه‌ترین تحول نیز دورج نارانجرل (Dorj Narangerel)، رئیس اداره روابط عمومی و نظارت وزارتخانه بهداشت منطقه خودمختار مغولستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: یک فرد 15 ساله ساکن اولاانخوس سویم (Ulaankhus soum) روز یکشنبه پس از خوردن یک موش صحرایی که توسط یک سگ شکار شده بود، به بیمارستان محلی منتقل شد. از مردم تقاضا می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان گوشت موش صحرایی را مصرف نکنند. شهر بایانور یا Bayan-Ulgii درغربی ترین قسمت مغولستان قرار داشته و بابا چین و روسیه مرز مشترک دارد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در صورت عدم درمان به موقع، طاعون می‌تواند یک فرد بزرگ‌سال را در کمتر از 24 ساعت بکشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چه خبره تو دنیا این همه نعمت‌الهی اینا چیه میخورن.خدایا رحم کن این مرحله هم بگذرونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا