گردشگری دریا، موهبتی که نادیده انگاشته شده است

کرانه های دریایی از جمله مناطقی هستند که ظرفیت های گردشگری بسیار مهمی دارند. اهمیت این موضوع باعث شده تا امروزه بیشتر کشورهای دنیا در صدر برنامه های خود برپایی تورهای دریایی، تفریحات آبی و غواصی و توسعه جزایر و حمل و نقل دریایی را قرار دهند.

اکنون ایران با دارا بودن بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، سواحل متنوع و ماسه ای، جنگل حرا، زیستگاه گاندو و پرندگان، جلبک ها، مرجان ها، گونه های دریایی خاص، بندر های تاریخی، اسکله های تفریحی و لنج سواری از پتانسیل های خوب و مناسبی در زمینه گردشگری دریا برخوردار است اما با وجود تمامی این پتانسیل ها ایران هنوز در صنعت گردشگری دریا طفلی نوپاست.

کرانه های دریایی جنوب شرق کشور، یکی از مهمترین مناطق دریایی ایران است که با وجود ظرفیت های گسترده مخصوصا در بخش گردشگری، از محرومترین و عقب مانده ترین مناطق کشور محسوب می شوند.

درحالی که اکنون کشورهای عربی با داشتن سهم اندکی از نوار ساحلی خلیج فارس، توانسته اند در زمینه گردشگری دریا از ایران سبقت بگیرند و با جذب توریست های خارجی کسب درآمد کنند.

 قطعا بهره برداری بهینه از ظرفیت های دریایی ایران، مستلزم شناخت عوامل موثر بر توسعه گردشگری در این منطقه و سپس برنامه ریزی مبتنی بر این عوامل است.

دکتر سهیل دادخواه، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان هرمزگان در این خصوص به سیناپرس گفت: اکنون ایران با وجود پتانسیل بالای دریاهای شمال و جنوب و نوار ساحلی، نسبت به کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری دریا غفلت کرده است و اکنون تنها 20 درصد از ظرفیت های دریا استفاده می کند. در حالی که کشورهایی مانند نروژ و انگلیس به ترتیب 80 و 70 درصد از پتانسیل های دریاها بهره مند هستند. این کشورها اکنون به شیوه های مختلف از دریا تولید ثروت می کنند و از تمامی مزایای شیلاتی، نفتی و صنعتی دریاها کمال استفاده را می برند.

وی افزود: امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است، فرصتی را برای مسوولان ایجاد کرده تا نسبت به سال های گذشته با صرف انرژی مضاعف نسبت به این قضیه ورود پیدا کنند و با عملیاتی ساختن طرح هایی پیرامون این مساله، باعث رونق صنعت گردشگری دریایی شوند.

به گفته وی، گردشگری دریایی می تواند با جذب توریست داخلی و خارجی منبع درآمد خوبی برای شهروندان شهرهای نوار ساحلی ایجاد کند اما متاسفانه ما اکنون کمتر از این پتانسیل ها استفاده کرده ایم.

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی واحد استان هرمزگان با آگاهی و وقوف به اهمیت این مساله دو طرح گردشگری جزایر و تالاب ها را امسال در برنامه کاری خود قرار داده است. طرح های نوآورانه ای که می تواند رونقی به این صنعت دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان هرمزگان به ضرورت اجرای این طرح ها برای خروج از اتکا به درآمدهای نفتی اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: سی و یک طرح نوآورانه ای که جهاد دانشگاهی سال گذشته بودجه دریافت کرد و منجر به عقد قرار داد با مراجع مختلف شد، همه دارای ارزش افزوده و کاربردی هستند. طرح هایی که تنها به کتابخانه ها ختم نمی شوند و به مرحله تولید می رسند. اجرای این قبیل طرح ها می تواند کمک شایانی به رونق صادرات و کاهش اقتصادی نفتی داشته باشد. منتها تا زمانی که سایه اقتصاد نفت به روی مردم ایران است، این قبیل مشکلات لحظه ای ما را رها نمی کنند.

دادخواه در پایان گفت: دولت باید زیرساخت های این امر را در کشور فراهم کند زیرا وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در یک چشم انداز و افقی باید کاهش یابد. هرچند تحقق این مساله سخت اما امکان پذیر است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا