سبزترین فناوریها در تولید خودرو

دیوید کینگ ،سرپرست پیشین مشاوران علمی دولت انگلستان و نماینده ویژه در زمینه تغییرات آب و هوایی طی کنفرانسی که در ابتدای سال جاری برگزار شد اعلام کرد : برای کاهش و از میان بردن اثرات تغییرات آب و هوایی باید بیش از پیش روی فناوریهای سبز متمرکز شد. خوشبختانه افراد بسیاری با این ایده موافق هستند و تنها مسئله موجود این خواهد بود که کدام تکنولوژی در راه کاهش این اثرات کارآمد تر و به صرفه تر است.

طبق داده های آماری سایت  CleanTech PatentEdge  در 20 سال گذشته بیش از 1.2 میلیون اختراع  و مقاله از سرتاسر آمریکا و اروپا در ژورنال این وب سایت به ثبت رسیده است. البته بیشتر این ایده ها و اختراعات در مقیاس وسیع و صنعتی غیر قابل استفاده هستند و کارایی لازم را ندارند. به انتخاب نویسنده این مقاله 4 اختراعی که قابلیت صنعتی سازی دارند و می توان روی آن ها به عنوان تکنولوژی های کارامد سرمایه گذاری کرد در ادامه آمده است.

صفحات خورشیدی شفاف

یکی از اختراعاتی که در زمینه تکنولوژی های نوین به ثبت رسیده استفاده از صفحات خورشیدی شفاف است. تصور کنید تلفن های همراه , خودروها و یا حتی ساختمان ها از طریق شیشه های خود بتوانند انرژی مورد نیازشان را جذب کنند. این شیشه ها با داشتن ضخامتی به اندازه یک هزارم میلی متر (دقیقا به ضخامت یک فیلم نازک) نور مرئی که در محدوده بینایی انسان بوده را عبور می دهند ان هم در حالی که  اشعه های فرابنفش و مادون قرمز را جذب کرده و آن را به انرژی الکتریسیته مورد نیاز خود  تبدیل می کنند. این تکنولوژی نه تنها عمر باتری تلفن های همراه را افزایش خواهد داد بلکه یکی از اهداف تولید کنندگان آن جایگزینی کامل این تکنولوژی با باتری های مصرفی تلفن همراه است.

باتری های زیست تخریب پذیر

سالانه چیزی نزدیک به 22000 تن از باتری های مصرف شده در لوازم خانگی دور ریخته می شوند در حالی که نرخ بازیافت آن ها بسیار پایین است (نزدیک به 10%) , بنابراین ایده ساخت این باتری ها به نحوی کارآمدتر و به صورت زیست تخریب پذیر و یا ساخت آن ها توسط موادی قابل بازیافت بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محققان سوئدی و آمریکایی در ماه جاری اعلام کردند که موفق به ساخت باتری هایی از فومی به نام آئروژل شدند , منشا این ماده چوب طبیعی بوده و این باتری ها از خرده چوب و یا ضایعات چوبی ساخته می شوند.

باتری های ساخته شده از آئروژل بسیار سبک و کشسان بوده و از ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالایی برخوردار هستند. گفتنی است تحقیقات در زمینه تولید و گسترش این تکنولوژی بسیار فراگیر و به روز است.  به عنوان مثال دانشمندان دانشگاه های تافت و ایلینویز آمریکا در سال گذشته موفق به تولید باتری هایی شدند که پس از مصرف قابلیت حل شدن در آب را داشتند. اما متاسفانه تولید انبوه این باتری ها به علت قیمت گران و هزینه بالای ساخت هرگز به مرحله تولید صنعتی نرسید.

لازم به ذکر است هم اکنون باتری های قابل بازیافت توسط شرکت های متعددی در حال تولید و ورود به بازار است از همین رو  برای تقویت تولیدکنندگان این بخش لازم است سرمایه گذاری های ویژه ای روی این صنعت انجام گیرد.

سوخت های هیدروژنی

سال هاست در مورد جایگزین های مختلف سوخت های فسیلی همانند سوخت های پایه روغنی و بازیافتی بحث ها و ابداعات متعددی انجام شده است .

به گفته سرپرست یکی از شرکت های تولید کننده سوخت های هیدروژنی عصر حاضر عصر سوخت های پاک  از جمله سوخت های هیدروژنی است به گونه ای که ما علاوه بر تامین سوخت خودروها درصدد یافتن فرمول ها و روش هایی جهت تولید انرژی مورد نیاز خانه ها از این سوخت ها هستیم . استفاده از این تکنولوژی در محصولات الکترونیکی شرکت اپل و حتی استفاده از سلول های سوختی مصرفی در هند به جای ژنراتورها گواه پیشرفت های شایان توجه در حوزه انرژی های پاک است.

خودرو های شارژی

در سال های اخیر شاهد پیشرفت های متعدد تکنولوژی های پاک در حوزه حمل و نقل بوده ایم اما در میان این پیشرفت ها به عنوان مثال خودرو های بدون راننده شرکت گوگل بسیار مورد توجه قرار گرفتند این در حالی است که خودروهای برقی قابل شارژ کمتر توجه عموم مصرف کنندگان را به خود جلب کردند. شاید ماهیت این خودرو ها چندان جذاب نباشد اما خودروهایی را تصور کنید که در حین حرکت بتوانند به راحتی انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را تامین کنند.

 هم اکنون شاهد تلاش های بسیار از سوی دانشمندان فعال در این حوزه هستیم که آینده حمل و نقل شهری را در خودروهای برقی که به صورت بی سیم شارژ می شوند می بینند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا